Vlaamse speculaasproducent teert op spaargeld om gestegen kosten te stutten

Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, luidde gisteren de noodbel. Door de accumulatie van stijgende grondstofkosten en een coronacrisis die nog niet helemaal verwerkt is, staat het water de Belgische voedingsbedrijven aan de lippen. Leo Borms, eigenaar van kmo LA Confiance in Dendermonde, producent van speculaas, getuigt in VILT over de problemen die er spelen. “Kosten zijn op een jaar tijd met 20 tot 30 procent gestegen en we kunnen maar een fractie doorrekenen in de verkoopprijs. Op dit moment draaien wij verlies en moet mijn spaargeld eraan geloven.”

8 september 2022  – Laatst bijgewerkt om 9 september 2022 17:50
Lees meer over:
Er werken 10 mensen bij   LA Confiance

Kunt u wat over uzelf en uw bedrijf vertellen?

Leo Borms: "Ik kom uit een bakkers-ondernemersfamilie. Zo runde mijn overgrootvader de bakkerij La Confiance in Baasrode. Een aantal jaar geleden heb ik zijn oude receptuur voor speculaas teruggevonden en vier jaar geleden brachten we zijn oude recept opnieuw op de markt. Mijn eigen roots liggen bij Vondelmolen uit Lebbeke, producent van peperkoek, waar ik jaren CEO was. Tien jaar geleden ben ik mijn eigen bedrijf gestart door de overname van Ceval, producent van suikerarme koeken. Kort daarop namen we ook een speculaasproducent over en heeft ons bedrijf de huidige vorm gekregen. We hebben effectief twee productielijnen: de Ceval-productie met vooral suikervrije of suikerarme koeken en onze speculooslijn waarvan we de speculaasjes onder het merk La Confiance op de markt brengen. Op jaarbasis produceren we ongeveer voor 50 ton aan koekjes en we hebben 10 mensen in dienst."

Leo Borms  LA Confiance2

Hoe spelen de stijgende kosten op uw bedrijf?

Leo Borms: "Wij hebben te maken met sterk gestegen kosten. Doordat we een relatief klein bedrijf zijn, kunnen we voor de afname geen lange termijn prijsafspraken maken en zijn we afhankelijk van de volatiele dagprijs. Onze verkoopcontracten daarentegen liggen over het algemeen voor een jaar vast. Door de sterk gestegen kosten en de stabiele inkomsten draaien we momenteel verlies."

"Welke kosten zijn gestegen en met hoeveel?"

Leo Borms: "De tarwe is met 25 tot 30 procent gestegen. We kopen deze in Wallonië, maar zijn voor de prijszetting wel afhankelijk van de wereldmarkt. Door de oorlog in Oekraïne en de nodige speculatie is de mondiale graanprijs enorm gestegen. Ook de kosten voor verpakkingen zijn met 10 tot 15 procent opgeslagen en vanaf januari 2023 gaan ook de loonkosten door de indexering met 10 procent omhoog."

Welke ingrediënten heb je zoal nodig voor speculaas?

Leo Borms: "Belangrijke bestanddelen zijn baktarwe (bloem), suiker, echte boter en eieren. Deze hoofdingrediënten worden zo veel mogelijk lokaal gesourced. Voor de biotarwe werken we met boer Thibault uit Beaumont (Henegouwen). Wij gebruiken zo’n 25 ton bloem op jaarbasis. Voor andere ingrediënten hebben we overigens ook vaste samenwerkingen met boeren. Biologische hazelnoten komen bijvoorbeeld van boer Federico uit Piemonte en biologische en fair trade cacao komt van boer José uit Peru. De gezichten van onze boeren staan ook op onze de verpakkingen van onze 3 smaken."

U heeft energie niet genoemd. Speelt dat geen belangrijke rol in de kosten?

Leo Borms: "Wij hebben 2 speculaasovens van 30 en 45 meter lang die op gas werken en al onze installaties in de productie werken op elektriciteit. In normale tijden bedraagt energie zo’n 1 à 2 procent van de kosten, maar met de prijsstijging in het vooruitzicht gaat dat naar 10 procent. Twee jaar geleden hebben we een vast contract afgesloten voor gas en elektriciteit dat volgende maand afloopt. Volgens de huidige tarieven betekent dit dat onze energiekost zal vervijfvoudigen. We gaan van 3.200 euro naar 16.000 euro in de maand."

Speculaasoven van LA Confiance is 45 meter lang

Voor de energiecrisis hadden we de coronacrisis. Heeft dit een impact gehad op uw bedrijf?

Leo Borms: "Corona kwam op een zeer ongelegen moment. Wij hadden net voor de uitbraak van de pandemie een nieuwe salesverantwoordelijke aangenomen. Doordat fysieke contacten door de sanitaire overheidsmaatregelen niet mogelijk waren, kon hij moeilijk contact leggen met onze klanten. Er hebben wel digitale meetings plaatsgevonden, maar dat is niet hetzelfde. Om deze reden stond de ontwikkeling van het bedrijf stil en hebben we lange tijd mensen op tijdelijke werkloosheid gehad."

En dit komt er nu bovenop.

Leo Borms: "Inderdaad. Alles begon net weer een beetje los te komen en afspraken met potentiële klanten konden weer plaatsvinden. Nu komen deze extreme kostenstijgingen erbij en kom je met vervelende boodschappen bij de klant."

Wat is deze boodschap?

Leo Borms: "Dat de kosten stijgen en wij de verkoopprijs moeten optrekken."

Kunt u de kosten volledig doorrekenen?

Leo Borms: "Onze kosten zijn naar schatting met 20 tot 25 procent gestegen het voorbije jaar. Onze afnemers, zoals retailers, hebben zeker begrip voor onze situatie, maar zijn maar bereid een beperkte prijsstijging van 4 tot 5 procent te accepteren. Zij zijn van mening dat de kostenstijgingen maar van tijdelijke aard zijn. Daar komt ook nog eens het probleem bij dat wij in december weer contractonderhandelingen zullen voeren en prijzen voor een jaar vastliggen. Maar wij weten feitelijk helemaal niet wat de kostenstijgingen verder zullen doen. De dagprijs is als gezegd heel volatiel. Het kan zijn dat de boterprijs 20 procent omhoog gaan, maar die kan ook 30 of 40 procent omhoog gaan."

Op dit moment draaien we verlies en steek ik mijn spaargeld in het bedrijf

Leo Borms - Eigenaar La Confiance

Hoe lang kunt u dit volhouden?

Leo Borms: "Op dit moment draaien we verlies en steek ik mijn spaargeld in het bedrijf. Het is een mooi bedrijf, met goede medewerkers en we werken aan nieuwe producten. Ik zie daarom veel potentieel en wil de stekker er zeker niet uit trekken. Maar als dit zo nog een jaar doorgaat, zullen we moeten kijken naar samenwerkingen met andere bakkerijen of voedingsbedrijven om zo de kosten te kunnen drukken."

Wat moet er gebeuren?

Leo Borms: "De overheid zou een prijsplafond voor energie moeten invoeren om zo de concurrentiekracht van Belgische bedrijven te beschermen. Ik merk op het moment al dat onze producten te duur zijn voor export. Ook zou de overheid wat moeten doen aan de bestedingskracht van consumenten. Ook de energieprijzen voor de consument zouden geplafonneerd moeten worden. Daarnaast moeten voor een stuk accepteren dat alles duurder wordt. Ook de consument en de supermarkten moeten dat begrijpen, zodat wij onze kostenstijgingen kunnen doorrekenen."

Fevia: “5 voor 12 voor 40% van voedingsbedrijven”
Uitgelicht
2 op 3 Belgische voedingsbedrijven had de voorbije maanden financiële kopzorgen en 4 op 10 dreigt zelfs kopje onder te gaan bij een nieuwe economische klap, zo blijkt uit een...
7 september 2022 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek