Colruyt is opnieuw de populairste supermarkt
nieuwsColruyt is voor het tweede jaar op rij de populairste supermarkt in België. Aldi komt op de tweede plaats, voor Carrefour en Delhaize. Dat blijkt uit een studie van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO). Delhaize maakte deze week ook zijn recentste omzetcijfers bekend. De jaaromzet lag 4 procent hoger dan in 2009 en het marktaandeel dikte aan tot 26,3 procent.
OIVO voert jaarlijks een onderzoek uit naar het koopgedrag en de houdingen van consumenten ten opzichte van de distributiewereld. Uit de recentste studie blijkt dat Colruyt voor het tweede jaar op rij de populairste supermarkt is in België. Volgens de onderzoeksresultaten heeft 57 procent van de Belgen het afgelopen jaar een vestiging van Colruyt bezocht. De keten heeft bovendien het minst dubbelzinnige en meest positieve imago.
Wat bezoekersaantallen betreft, staat Aldi (37 %) op de tweede plaats. Het imago van Aldi leunt volgens OIVO bovendien dicht aan bij dat van Colruyt. Carrefour komt op de derde plaats met een bereik van 34 procent. Het imago van de Franse keten is volgens de studie almaar meer gedifferentieerd en staat steeds verder af van de verwachtingen van de consument. “De problemen van het voorbije jaar zijn daar ongetwijfeld niet vreemd aan”, klinkt het bij OIVO.
Delhaize De Leeuw volgt op een vierde plaats met 24 procent. De andere afdelingen van Delhaize, met name AD Delhaize (9 %), superettes (7 %), City (4 %) en Proxy (2 %) scoren lager, maar zij behoren dan ook tot de kleinere supermarkten. Uit hetzelfde onderzoek blijkt immers dat consumenten vooral hypermarkten en grote supermarkten bezoeken (65 %), en in mindere mate kleine supermarkten (18 %). De discountsupermarkten staan op de derde plaats, met 14 procent van het aantal bezoeken.
In welke winkel aankopen gedaan worden, hangt in de eerste plaats af van de nabijheid bij de woon- of werkplek (39 %) van de consument. Op de tweede plaats komen de prijzen (16 %) en de kwaliteit (12 %) van de aangeboden producten. Volgens de studie wordt de factor prijs in 2010 opnieuw meer spontaan genoemd dan in 2007 (10 %).
Los van de OIVO-studie maakte Delhaize deze week zijn recentste kwartaal- en jaarcijfers bekend. De keten heeft in België een goed jaar achter de rug. De jaaromzet bedroeg 4,8 miljard euro, wat een stijging betekent van 4 procent ten opzichte van 2009. De keten spreekt zelfs van “de hoogste jaarlijks vergelijkbare omzetgroei van de laatste zeven jaar”.
Ook het marktaandeel nam toe. Delhaize zou nu 26,3 procent van de Belgische markt bedienen. “Dat is een stijging van 61 basispunten vergeleken met 2009, toen er al een sterke stijging van het marktaandeel werd genoteerd”, luidt het. “Dat is deels te verklaren door de herstructureringen bij concurrent Carrefour, maar ook door het consistent uitvoeren van onze strategie.”
Wereldwijd boekte Delhaize Group vorig jaar een omzet van 20,85 miljard euro of 4,6 procent meer dan in 2009. De groep plant dit jaar zowat 900 miljoen euro investeringen, onder meer voor 120 tot 130 nieuwe vestigingen. Delhaize wil vooral zijn nieuwe formaten, zoals Red Market in Europa, uitbreiden.
Bron: Eigen verslaggeving/Belga