Belgische supermarkten starten met maaltijdbox aan huis
nieuwsDelhaize en Carrefour hebben vergevorderde plannen met maaltijdboxen. De twee supermarkten willen vanaf volgend jaar dozen met alle boodschappen voor een vastgelegd aantal maaltijden per week - en de bijbehorende recepten - verkopen. Dat schrijft weekblad Knack. De klanten zullen die doos kunnen afhalen of aan huis laten leveren. Bij Colruyt zijn de plannen in een minder vergevorderd stadium, maar ook daar bekijken ze de mogelijkheden, zo klinkt het.
Staat de maaltijdbox voor de grote doorbraak in ons land? Naast de Belgische spelers Smartmat, Foodbag en Doozo zijn er ook twee Duitse spelers die vanuit Nederland de Belgische markt bedienen: HelloFresh en Marley Spoon. En nu hebben dus ook de supermarkten Carrefour, Colruyt en Delhaize plannen in die richting, zo weet Knack. Carrefour experimenteerde in oktober met maaltijdboxen in een tiental winkels, onder de naam Simply You. Een concrete startdatum is er voorlopig nog niet.
Delhaize maakt van de feestdagen dan weer gebruik om kookboxen uit te testen onder de noemer Click & Cook. De supermarkt zal daar begin volgend jaar een vervolg aan breien door ook doordeweekse boxen aan te bieden. "We hebben lang geaarzeld om maaltijdboxen te lanceren", aldus een woordvoerder van Delhaize. "Alleen kwam er steeds meer vraag naar van klanten die nu al hun boodschappen online bestellen. Zeker in de aanloop naar de feestdagen. Veel van die verkopers van maaltijdboxen bieden namelijk ook feestmenu's aan. Daarom hebben we het mogelijk gemaakt op onze website met één muisklik alle boodschappen voor een van onze feestmenu's aan te kopen."
Zowel bij Delhaize als bij Carrefour zouden de boxen thuis kunnen worden geleverd. Ook Colruyt zou volgens Knack in 2017 willen starten met de levering van kookboxen aan huis, maar de supermarktketen ontkent dat voorlopig nog. "Aangezien maaltijdboxen enorm populair zijn en een van de grootste trends in de voedingssector, bekijkt ook Colruyt Group welke mogelijkheden er zijn", zo klinkt het. "Maar momenteel lopen er geen concrete projecten, zelfs geen testproject", reageert een woordvoerder.
"De markt voor die maaltijdboxen, kookboxen, foodboxen, of hoe ze het ook willen noemen, is vanuit het niets in twee jaar enorm gegroeid", weet Marc Morioux, CEO van Bubble Post. De ecologische koerierdienst brengt de kookboxen van Smartmat, Foodbag en Doozo rond in heel ons land. "Ik weet niet hoe lang die enorme groei zal aanhouden, maar als de supermarkten er hun schouders onder zetten, krijgt die markt opnieuw een boost. De marketingbudgetten van de supermarkten zijn veel groter dan die van start-ups in e-food. Veel mensen weten nog niet eens wat een kookbox is. We hebben de voorbije jaren ook gezien dat de andere spelers mee konden surfen op het succes van HelloFresh, dat een echte marketingmachine achter zich heeft."
Bron: Knack.be
Beeld: Hello Fresh