Akkoord voorkomt nieuwe stikstofclash tussen Dryade en Brusselse Ring
nieuwsNa een eerdere overwinning haalt milieuvzw Dryade opnieuw haar slag thuis in een stikstofdossier. De herinrichting van de Brusselse Ring dreigde vast te lopen omdat de vergunningsaanvragen nog gebaseerd waren op oude kritische depositiewaarden (KDW’s). Uiteindelijk kwam er een akkoord: Dryade laat de rechtszaak vallen, zolang de recentste stikstofnormen worden toegepast en er extra maatregelen komen om de omliggende bossen beschermen.
De kern van het geschil tussen Dryade en De Werkvennootschap, de Vlaamse investeringsmaatschappij die het miljardenproject coördineert, lag opnieuw bij de stikstofwaarden die gebruikt werden om de impact van het project op de natuur te berekenen. In de vergunningsaanvragen werd gewerkt met KDW’s uit 2013, maar ondertussen zijn deze vernieuwd.
KDW’s geven een indicatie hoeveel stikstof natuur kan verdragen zonder schade op te lopen. Tot voor kort werden in de vergunningsverleningen KDW’s gebruikt die in 2013 door het Instituut van Natuur- en Bosonderzoek (INBO) werden vastgesteld. Maar na een arrest van de Raad van State in de zaak “Nelissen Steenfabrieken” paste de Vlaamse overheid ze vorige maand aan, op basis van een recent INBO-advies uit 2024.
Na overleg buiten de rechtbank kwamen Dryade en De Werkvennootschap overeen om bij de herinrichting van de Ring de meest recente normen toe te passen. Daarnaast worden extra maatregelen genomen, zoals snelheidsverlagingen op stukken van de Ring die langs stikstofgevoelige natuur lopen.
“Dit akkoord bewijst dat constructieve dialoog loont, zelfs in complexe milieudossiers”, zegt Dries Verhaeghe, directeur van Dryade. “Zodra de Vlaamse overheid een correct kader hanteert, blijken natuurbescherming en grote infrastructuurwerken wel degelijk verenigbaar.”
De herinrichting van de Ring rond Brussel is één van de grootste mobiliteitsprojecten van Vlaanderen, met een geraamde kostprijs van 3,5 miljard euro.

Beeld: De Werkvennootschap