ABS wijst Aldi op verantwoordelijkheid bij transitie naar duurzame landbouw

ABS roept de retailsector op om zijn verantwoordelijkheid op te nemen op vlak van prijszetting van voedingsproducten. Dat doet het naar aanleiding van een gesprek dat het had met supermarktketen Aldi over de spotgoedkope melk die in de winkelrekken ligt. “Hoe moet een boer investeren in meer duurzaamheid wanneer er aan het andere eind van de keten producten verkocht worden die de kostprijs niet dekken? De neerwaartse prijsdruk moet dringend stoppen”, zegt ABS-voorzitter Hendrik Vandamme.

17 augustus 2021  – Laatst bijgewerkt om 17 augustus 2021 21:34
Lees meer over:
Actie melkprijs lage melkprijs Aldi

Begin deze maand voerde ABS nog actie aan een filiaal van Albert Heijn in Ronse omwille van de stuntprijzen voor melk waarmee de supermarktketen uitpakte. Ook discounter Aldi werd toen geviseerd omdat het, in navolging van Albert Heijn, zijn prijzen voor melk eveneens fors had laten zakken.

“Meer acties als AH niet met een geloofwaardig verhaal komt”
Uitgelicht
Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) heeft afgelopen vrijdag een prikactie gevoerd aan een supermarkt van Albert Heijn in Ronse. Met de symbolische actie klaagde de landbouworga...
2 augustus 2021 Lees meer

"Marktaandeel winnen op kap van de boeren"

Daarop volgde een uitnodiging van Aldi gericht aan ABS om in gesprek te gaan over de kwestie. Een vijftal tractoren en een tiental landbouwers zakten dinsdag af naar Erpe-Mere waar Aldi niet alleen een distributiefiliaal, maar ook een winkel heeft. Daar kon de ABS-delegatie inderdaad vaststellen dat je bij Aldi magere melk kan kopen voor 0,49 euro, halfvolle melk voor 55 cent en volle melk voor 59 cent. Uit protest kleefde de landbouworganisatie stickers met de slogan ‘No farmers, no food, no future’ op de rekken met melk.

Actie melkprijs Vandamme in Aldi
Actie melkprijs melk Aldi

Opvallend is dat Aldi exact dezelfde halfvolle melk in Duitsland voor 72 cent verkoopt en in Nederland voor 99 eurocent. “Met deze stuntprijzen voor melk wil de supermarktketen in ons land meer marktaandeel winnen, maar wel op de kap van onze melkveehouders”, legt voorzitter Vandamme uit. Volgens hem is het tijdstip voor deze forse prijsdaling ook niet heel toevallig gekozen. Deze maand en volgende maand onderhandelt de retail met de zuivelindustrie over de prijzen voor de komende zes maanden. Wij vragen de melkerijen dan ook om niet toe te geven aan deze neerwaartse prijsdruk.”

Tegelijk roept ABS ook de supermarkten tot de orde. “Deze prijzen zijn niet kostendekkend. Vandaag krijgt een landbouwer een melkprijs van 34 cent per liter melk. Hoe kan je die melk transporteren, verpakken en in de winkel krijgen voor 55 cent? Het is duidelijk dat dit geen duurzame prijs is. Er worden almaar meer eisen gesteld aan landbouwers, maar dat is toch niet houdbaar met dergelijke prijzen”, aldus Vandamme. Zeker nu de boer geconfronteerd wordt met stijgende grondstoffenprijzen. “Normaal zijn stijgende prijzen voor granen en maïs een voorbode voor een hogere melkprijs, maar nu liggen er met deze prijsstunts wellicht dalende melkprijzen in het verschiet”, klinkt het bij de ABS-delegatie.

Actie melkprijs delegatie ABS bij Lidl

Gespannen gesprek met Aldi-directie

Het gesprek dat de landbouworganisatie had met de directie van Aldi begon bijzonder gespannen. De pers mocht niet aanwezig zijn, zelfs een foto van de ontmoeting werd geweigerd. Volgens Vandamme was de supermarktketen niet blij dat er actie werd gevoerd aan de nabijgelegen Aldi-winkel en dat er een delegatie van tractoren naar het distributiecentrum was afgezakt waar de toegangspoort werd geblokkeerd.

“Aldi vindt het jammer dat zij geviseerd worden, terwijl ze de laatste waren om de prijs te laten zakken van 65 naar 55 cent. AH Heijn en Lidl deden dit eerder al”, vertelt Vandamme na afloop. “De Aldi-directie liet ons weten dat ze de eerste zullen zijn om hun prijs opnieuw naar boven aan te passen van zodra de prijs voor melk op de consumentenmarkt aantrekt. We mogen van hen niet verwachten dat ze als kleine speler het voortouw nemen in de prijsvorming.”

De retail moet beseffen dat dergelijke stuntacties consequenties hebben

Hendrik Vandamme - Voorzitter ABS

Het prijsverschil tussen de landen werd volgens Vandamme verklaard door het feit dat ieder land zijn eigen strategie en prijs bepaalt. “Zo is er in Duitsland een akkoord tussen de supermarkt en de melkveehouders om een bodemprijs te hanteren. Ik heb laten weten dat voor ons de 65 cent die Aldi eerder hanteerde al een bodemprijs was, laat staan de 55 cent waaraan halfvolle melk vandaag verkocht wordt”, aldus de voorzitter.

“We hebben de Aldi-directie uitgelegd dat de moeilijke financiële omstandigheden en de mentale druk die dit veroorzaakt, voor veel melkveehouders onhoudbaar is. Daar was begrip voor, maar opnieuw werd er gesteld dat we de verkeerde viseren. Aldi liet verstaan dat ze enkel de concurrentie gevolgd is en dat we beter bij de andere supermarktketens zouden langsgaan. Dat doorschuiven van de zwarte piet, levert mij echt een déjà-vu-gevoel op. De retail moet beseffen dat hun acties consequenties hebben. Ze hebben de mond vol over duurzaamheid, maar dergelijke prijszetting is gewoon niet duurzaam”, stelt Vandamme. Hij gaf ook te kennen dat ook andere retailers zullen aangesproken worden om hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid in de transitie naar een duurzamere landbouw. “We hebben ook Aldi gevraagd om de concullega’s erop aan te spreken.”

Het is vreemd om de poorten van een distributiecentrum te blokkeren als je op de koffie komt

Woordvoerder Aldi

In een reactie aan Belga laat Aldi weten dat het zijn prijzen als één van de laatste heeft aangepast. “Het gesprek met de delegatie van ABS kwam er op het initiatief van onze directie. Het is vreemd om de poorten van een distributiecentrum te blokkeren als je op de koffie komt”, aldus een woordvoerder van Aldi.

Actie melkprijs blokkade distributiecentrum Aldi

Ook Boerenbond en BCZ maken zich zorgen

Ook Boerenbond is in overleg met vertegenwoordigers van de retail om de problematiek aan te kaarten. “Wij zijn niet tevreden met dergelijke stuntprijzen. Duurzame melkproductie heeft een kostprijs en dit lijkt men vaak te vergeten”, luidt het.

ABS en de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) stellen dat de prijsdaling die Aldi heeft doorgevoerd van 65 naar 55 cent per liter melk gelijk staat met een waardevernietiging van meer dan 30 miljoen euro. “Dit geld kunnen melkveehouders meer dan gebruiken om verder te verduurzamen en om een leefbaar inkomen te realiseren”, aldus BCZ. Volgens de belangenorganisatie bestaat er een grote kans dat andere retailers zich verplicht zullen voelen om de prijsdalingen van Albert Heijn en Aldi te volgen.

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek