“Meer acties als AH niet met een geloofwaardig verhaal komt”

Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) heeft afgelopen vrijdag een prikactie gevoerd aan een supermarkt van Albert Heijn in Ronse. Met de symbolische actie klaagde de landbouworganisatie de stuntprijzen voor melk aan en ijverde ze voor een eerlijke vergoeding voor de melkveehouders.

2 augustus 2021  – Laatst bijgewerkt om 2 augustus 2021 15:14
Lees meer over:
ABS-actie-AH-melkveehouders-stuntprijs-trekker-tractor-1250

Een tiental boze boeren verzamelde vrijdag met hun tractoren aan de supermarkt van Albert Heijn in Ronse. Door de coronamaatregelen is een grootschalige actie niet mogelijk en dat was ook niet het opzet van ABS, dat vooral een signaal wilde geven. “Maar ik ben er zeker van dat er heel veel respons zou komen als we onze oproep nationaal zouden lanceren”, vertelt Lieven De Stoppeleire, adviseur bij de landbouworganisatie.

ABS: “Zure melk bij AH en Aldi”
Uitgelicht
Bij supermarktketens Albert Heijn en Aldi wordt momenteel melk verkocht aan spotprijzen van minder dan een halve euro per liter. Dat schiet bij ABS in het verkeerde keelgat. “...
29 juli 2021 Lees meer

De actie kwam er nadat de Nederlandse supermarktketen met stuntprijzen van minder dan een halve euro uitpakte voor een liter melk. “Melkveehouders krijgen vandaag tussen de 36 en 38 eurocent per liter. Dan moet je nog de verpakking, het transport en de logistiek meerekenen”, maakt De Stoppeleire het rekensommetje. De melk wordt vandaag met andere woorden onder de productieprijs en dus met verlies verkocht. “Die prijzenslag trekt zich door naar andere supermarkten, die op hun beurt de druk op ons opvoeren. Maar dat trekken we niet meer.”

ABS-actie-AH-melkveehouders-stuntprijs-1250

De Stoppeleire verwijst naar het ketenoverleg dat sinds 2009 georganiseerd wordt. “Maar dat heeft voor ons nog niet veel opgebracht. Wij vragen dat de marges eerlijk verdeeld worden, maar elf jaar na datum moeten we vaststellen dat dat nog steeds niet het geval is. Wij proberen op een duurzame en kwalitatieve manier te werken, de maatschappij en de politiek vragen dat ook. Maar dat kost handenvol geld, denk nog maar aan de bouw van emissiearme stallen in het kader van het stikstofverhaal. Dat zijn kosten die wij niet doorgerekend krijgen aan onze klanten. Op die manier blijft het eenrichtingsverkeer.”

Dit verhaal treft bovendien niet alleen de melkveehouders. “We zien hetzelfde gebeuren met groenten en vlees, waar men bijkomende lastenboeken blijft opleggen. Voor ons moet het gedaan zijn om promoties te blijven voeren op kap van de primaire sector.”

Ook voor de consumenten is er nog werk aan de winkel. “Die moeten beseffen dat de productie van voedsel geld kost. Maar met zulke stuntacties lijkt het net alsof het voor niets gebeurt. Eigenlijk is dat consumentenbedrog”, aldus De Stoppeleire.

ABS-actie-AH-melkveehouders-stuntprijs-lievendestoppeleire-1250

De ABS-adviseur bevestigt nog dat Albert Heijn ondertussen contact opgenomen heeft met de landbouworganisatie om een overleg in te plannen. “Maar als ze ons geen afdoende garanties kunnen geven op een eerlijke prijs voor de boeren, zullen we verder gaan. In het verleden hebben we al eens distributiecentra van supermarkten geblokkeerd. Ik sluit niet uit dat dit nog eens zal gebeuren.”

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek