nieuws

Consument koopt meer (verwerkte) Belgische aardappelen

nieuws
Het thuisverbruik van aardappelen lag in 2010, net als in 2009, op 43 kg per inwoner, meldt VLAM. Vorig jaar aten we zes procent meer aardappelen van eigen bodem dan het jaar voordien. In vergelijking met 2009 werden minder verse en meer verwerkte aardappelen gekocht.
3 mei 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:59
Lees meer over:

Het thuisverbruik van aardappelen lag in 2010, net als in 2009, op 43 kg per inwoner, meldt het marktonderzoekbureau GfK Panelservices Benelux, dat de aardappelconsumptie volgt bij 4.000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM. Vorig jaar aten we zes procent meer aardappelen van eigen bodem dan het jaar voordien. In vergelijking met 2009 werden minder verse en meer verwerkte aardappelen gekocht.

"België is een aardappelland", verklaart het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, "toch zagen we het aandeel Belgische aardappelen de afgelopen jaren dalen." Aan die evolutie is een einde gekomen, stelt VLAM tevreden vast. Inlandse aardappelen halen opnieuw een marktaandeel van 77 procent. Zowel de distributie als de consument kiezen opnieuw nadrukkelijker voor producten van eigen bodem. VLAM wijt dat aan de aandacht voor duurzaamheid en lokale productie. Bovendien heeft de hele Belgische aardappelketen de voorbije jaren veel inspanningen geleverd om de Belgische aardappelen meer af te stemmen op de versmarkt.

Bintje blijft de meest aangekochte aardappelvariëteit (marktaandeel van 29%), gevolgd door Nicola (19%) en Charlotte (10%). De 25 kg-verpakking is verder op zijn retour (volumeaandeel van 8%) en moet zowel de 5 kg-verpakking (51%) als de 2,5 kg-verpakking laten voorgaan (21%). De verpakkingen kleiner dan 2,5 kg zijn goed voor 7,4 procent van het aardappelvolume. Hoewel 78 procent van de verse aardappelen aan de kassa’s van de supermarkten passeren, blijven verse aardappelen één van de producten waarvoor de rechtstreekse verkoop het grootste marktaandeel heeft. Maar liefst 10 procent van de aardappelen wordt op de hoeve verkocht.

De voorbije twee jaar bleef het thuisverbruik van aardappelen in België met 43 kg per capita stabiel. Dat is net evenveel als in 2005 en 2006. In 2007 en 2008 lag het thuisverbruik een stukje hoger met respectievelijk 44 en 45 kg. Door de sterk stijgende inflatie, het dalende consumentenvertrouwen vanaf eind 2007 en de financiële en economische crisis sinds september 2008 ging de gemiddelde Belg in die periode immers zijn buitenshuisverbruik en zijn verbruik van bereide maaltijden terugschroeven. Zelfbereide maaltijden met basisingrediënten zoals aardappelen profiteerden hiervan. In de loop van 2009 en 2010 steeg het consumentenvertrouwen opnieuw langzaam (maar bleef wel negatief) en viel het thuisverbruik van aardappelen terug tot op het niveau van 2005 en 2006.

Binnen het stabiele thuisverbruik van aardappelen in 2010, stelt VLAM in vergelijking met 2009 een lichte verschuiving vast van verse naar verwerkte aardappelen. Het thuisverbruik van verse aardappelen daalde immers met 1,4 procent tot 35,9 kg per capita terwijl het thuisverbruik van verse verwerkte aardappelen steeg met 34,4 procent tot 1,6 kg per capita en dat van verwerkte diepgevroren aardappelen met 0,5 procent tot 5,7 kg per capita. Deze evolutie was reeds merkbaar tussen 2005 en 2006.

In waarde steeg het thuisverbruik van aardappelen met maar liefst 13 procent. De totale omzet van de retailmarkt voor aardappelen bedroeg daarmee 424 miljoen euro in 2010. Voor verse aardappelen werd er een omzet gedraaid van 291 miljoen euro, voor vers verwerkte aardappelen van 45 miljoen euro en voor verwerkte aardappelen in diepvries van 88 miljoen euro. De gemiddelde prijs voor aardappelen (vers + verwerkt) steeg van 82 cent per kg in 2009 tot 92 cent per kg in 2010 waardoor de besteding steeg van 35,3 euro per capita tot 39,5 euro per capita in 2010.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek