Alternatieve eieren halen marktaandeel van 86 procent

De gemiddelde Belg consumeerde vorig jaar 91,5 eitjes. De alternatieve eieren, met name bio, scharrel en vrije uitloop, zijn nu veruit de meest gekochte soort. Deze categorie heeft een marktaandeel van maar liefst 86,2 procent. Scharreleieren zijn de voorbije jaren de standaard geworden in de meeste winkels in ons land.
8 april 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:48
Lees meer over:

De gemiddelde Belg consumeerde vorig jaar 91,5 eitjes. De alternatieve eieren, met name bio, scharrel en vrije uitloop, zijn nu veruit de meest gekochte soort. Deze categorie heeft een marktaandeel van maar liefst 86,2 procent. Scharreleieren zijn de voorbije jaren de standaard geworden in de meeste winkels in ons land.

In 2008 kocht de doorsnee Belg 91,5 eieren voor een totaal bedrag van 16,30 euro. Dat is een half eitje minder dan het jaar voordien, maar nog altijd vijf eieren meer dan in 2004, het dieptepunt van de eierverkoop in deze eeuw. Vijf jaar geleden kocht de Belg amper 86,7 eieren, maar daarna gingen de aankopen weer omhoog. Sinds 2005 groeide de besteding met meer dan 4,5 euro.

Intussen bestaat meer dan de helft van de eirayon uit scharreleieren (55 pct). Kooi-eieren blijven marktaandeel verliezen en maken nog een kleine 14 procent uit van de eieraankopen van de Belgische gezinnen. De gemiddelde prijs van een scharreleitje bedroeg vorig jaar 16 eurocent, dat is een stijging van één eurocent in vergelijking met het jaar voordien.

Bio-eieren, die vorig jaar goed waren voor een volumeaandeel van 3,7 procent, zijn het duurst. De prijs van bio-eieren steeg vorig jaar met drie eurocent en bereikt daarmee een prijs van 31 eurocent per stuk.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek