Vergunningen voor bedrijven met PAS-maatregelen laten nog even op zich wachten

Veehouders die emissies reduceren via een PAS-maatregel zullen bij hun vergunningsaanvraag momenteel met lege handen naar huis gestuurd worden, want maatregelen van de PAS-lijst kunnen tot op vandaag niet in rekening gebracht worden. Hiervoor moet het voorstel van decreet over de PAS-lijst eerst behandeld en goedgekeurd worden door het Vlaams parlement en gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. Die procedure kan pas binnen twee weken in gang gezet worden.

14 maart 2024  – Laatst bijgewerkt om 14 maart 2024 22:35 Jozefien Verstraete
koe boer

Met de inwerkingtreding van het stikstofdecreet werd het spreekwoordelijke startschot afgevuurd om opnieuw de carrousel van de vergunningsverlening te doen draaien. Al lijkt het erop dat de landbouwers die een vergunning wensen van onbepaalde periode nog heel even zullen moeten wachten op hun ticketje om mee te mogen.

Om een vergunning aan te vragen die verder reikt dan 2030, moeten de meeste landbouwers ofwel aan hun PAS-referentie 2030 voldoen of aantonen dat ze de neerwaartse naburige NH3-trend niet hypothekeren. Om te kijken hoe de depositietrend in de buurt is, zal er een online tool komen binnen de zes maanden. Dat werd eerder bevestigd door het kabinet van minister Zuhal Demir (N-VA). Naar alle waarschijnlijkheid zullen er echter nog niet veel Vlaamse regio’s zijn met een dalende NH3-trend in 2024. De meerderheid van de landbouwers die een vergunning van onbepaalde duur wensen, zullen daarom moeten voldoen aan de PAS-referentie 2030.

PAS-referentie 2030

De PAS-referentie 2030 stelt een ammoniakemissieplafond vast waar het bedrijf na 2030 niet over mag gaan, en is voor elke Vlaams landbouwbedrijf uniek. Landbouwers worden van hun PAS-referentie 2030 niet op de hoogte gebracht door de overheid zelf. Dit moeten ze, net zoals hun impactscore, zelf uitrekenen. Dat mag vrij letterlijk genomen worden want anders dan de impactscore, is er momenteel nog geen online tool waar landbouwers hun PAS-referentie 2030 eenduidig kunnen uitrekenen. In die berekeningen zitten voor sommige situaties ook nog enkele knelpunten, waardoor bijvoorbeeld varkenshouders met jonge zeugen of biggen nog moeten wachten op nadere bepalingen alvorens ze verder kunnen met hun PAS-referentie uit te rekenen.

PAS-lijst nog niet wettig

Veehouders die wel al zelf hun PAS-referentie 2030 kunnen uitrekenen en nog geen AEA-stallen hebben, kunnen aan de slag gaan om emissies te reduceren. Dit kan gedaan worden door het verminderen van het aantal dieren of het toepassen van ammoniakemissiereducerende maatregelen uit de PAS-lijst, of een combinatie ervan. Maar ook in deze stap lijkt de startbaan nog niet volledig vrij te zijn, want de huidige PAS-lijst is op heden nog niet in regelgeving verankerd. Hierdoor kunnen de PAS-maatregelen met hun bijhorende reductiepercentages nog niet in rekening gebracht worden bij de toepassing van de emissiereducties van het stikstofdecreet, noch bij het berekenen van de impactscore, noch bij het toetsen aan de PAS-referentie 2030. Ook voor hervergunningen van veehouders met AEA-stallen vormt zich hier een tijdelijk probleem.

Het voorstel van decreet inzake de PAS-maatregelen doorloopt momenteel een Europese TRIS-procedure (Technical Regulations Information System, red.). Deze TRIS-procedure loopt af op 22 maart 2024. Daarna kan het voorstel van decreet terug in behandeling genomen worden in het Vlaams parlement. “Het is de bedoeling dat het decreetsvoorstel na goedkeuring in het Vlaams parlement en na publicatie in het Belgische Staatsblad, zo snel als mogelijk in werking kan treden”, deelt het departement Omgeving mee.

Wat betekent het stikstofdecreet concreet voor de veehouderij?
Uitgelicht
Eind februari trad het stikstofdecreet in werking waardoor elke vergunningsaanvraag waar ammoniak- of stikstofemissies aanwezig zijn, getoetst wordt aan de voorwaarden uit dat...
11 maart 2024 Lees meer

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek