Vissersvloot telt weer nieuw vaartuig

Vlaams minister van Landbouw en Visserij Hilde Crevits (CD&V) heeft dit weekend de Zeebrugge Z.98 Windroos gedoopt. Na 20 jaar zonder vervangingen is dit al het derde spiksplinternieuw vissersvaartuig dat dit jaar in gebruik wordt genomen.

16 augustus 2021  – Laatst bijgewerkt om 16 augustus 2021 10:58
Lees meer over:
crevits-doop-windroos-visserij-961

Het gaat om de Windroos Z.98 van Geert De Groote en Isabel Pauwaert. De Vlaamse commerciële vissersvloot bestaat momenteel uit 64 vaartuigen, die vooral actief zijn in de Zuidelijke en Centrale Noordzee, de westelijke wateren en de Golf van Biskaje. Een nieuw vissersvaartuig voor het groot vlootsegment, met een authentiek Belgisch casconummer, was geleden van 2001. Maar dit jaar brengen Geert en Isabel met de Windroos al het derde nieuwe vaartuig in de vaart. Vandaag bevat het groot vlootsegment een 30-tal vissersvaartuigen met een gemiddelde leeftijd van 30 jaar.

Duurzaam en veilig

Geert De Groote, zelf ook voorzitter van de Rederscentrale, draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Met de nieuwe Windroos zet hij zelf ook een duidelijke stap naar een meer duurzame vissersboot. De Belgische visserij is een moderne business geworden die zich aanpast aan de maatschappelijk vraag naar duurzaamheid. Ook de Rederscentrale zit helemaal op de lijn van de drie pijlers van duurzaamheid, namelijk de economische, ecologische en sociale pijler.

Hoewel de lengte en de breedte van de nieuwe Windroos niet zo veel verschillen van het vorige vaartuig, zijn er binnenin toch opmerkelijke veranderingen. De leefomstandigheden voor de bemanning aan boord zijn verbeterd, er is permanent internet, eigen kajuiten, goede sanitaire voorzieningen en een goed uitgeruste keuken. Ook de arbeidsomstandigheden zijn sterk verbeterd, er wordt ingezet op doorgedreven automatisering en ergonomie maar ook alle mogelijkheden qua veiligheid zijn aanwezig en ingebouwd.

Niet alleen het leven aan boord maar ook de impact op de visbestanden, de natuur en het klimaat staan voorop. Uitgekiende energie-efficiëntie van de motor, de koeling en organisatie van het visruim, de airconditioning of andere energieverbruikers, ook daarvoor gebeurden extra investeringen. Er zal zo duurzaam als mogelijk gevist worden met zo weinig mogelijk bodemimpact via verbeterde technieken en vermindering van de bijvangst. Minder uitstoot, betere afval- en recyclagebehandeling…  elk facet is onderzocht door de reder, de ontwerpers en de scheepswerf en werd geoptimaliseerd.

Onlangs lanceerde het Departement Landbouw en Visserij nog een cijferwebsite met alle relevante informatie over de Vlaamse visserijsector. Je vindt er gegevens rond de aanvoer, de visserijvloot, visquota, … op https://landbouwcijfers.vlaanderen.be/visserij

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek