Uitfasering kachels en slimme kilometerheffing ontbrekende schakels voor luchtkwaliteit

Naar aanleiding van de dwangsom die Greenpeace eist van minister van Omgeving Zuhal Demir vroeg ze de adviesraden MINA, SALV en SERV van de Vlaamse regering om bijkomend advies voor de luchtkwaliteit te verbeteren. Over het stikstof-dossier zijn de raden verdeeld.

28 december 2021  – Laatste update 28 december 2021 16:07
Lees meer over:

De Vlaamse luchtkwaliteit is de laatste jaren systematisch verder verbeterd. Behalve de NO2- jaargrenswaarde, worden alle EU-grenswaarden voor luchtkwaliteit al sinds 2014 niet meer overschreden Ondanks die gestage verbeteringen blijven er op vlak van fijnstof (PM2,5) en Stikstofoxiden (NOx) nog steeds een aantal knelpunten..  Vooral het wagenvervoer en de houtkachels komen dan in het vizier.

Houtkachels blijven de belangrijkste Vlaamse bron van fijnstof, en 90% van de uitstoot wordt veroorzaakt door houtstooktoestellen van vóór 2012, daarom moet de Vlaamse regering werk maken van een uitfaseringsstrategie voor houtkachels en open haarden.

Voor de sector transport blijft de slimme kilometerheffing terugkomen als deux ex machina voor vele problemen. Al erkennen de raden wel dat er eerst sprake moet zijn van een verhoging van het draagvlak.

PAS

Over de PAS zullen de adviesraden zich in een later advies buigen, maar vandaag al verschilt de invalshoek duidelijk tussen de MINA (Milieu- en Natuurraad) en de SALV en de SERV anderzijds. Volgens de milieuorganisaties wordt het effect van de technische maatregelen volledig te niet gedaan door een stijging van de veestapel. Volgens de SALV hebben de technische maatregelen juist geleid tot een duidelijke reductie in de varkenshouderij en een stabiele emissie in de pluimveehouderij ondanks een sterk stijgende pluimveestapel.

De inspanningen zullen evenwel onvoldoende zijn om de gebiedsgerichte doelstellingen van de Habitatrichtlijn te verwezenlijken, besluiten de Raden. “Het toekomstig maatregelenpakket moet rekening houden met een gedegen afweging van verschillende oplossingsrichtingen (van technische en andere aard) en hun onderliggende kosten, baten en effecten”, klinkt het.

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek