nieuws

Consequente keuze voor bio en fair trade is moeilijk

nieuws
De zogeheten 'cultural creative', die deel uitmaakt van een bevolkingssegment dat bovengemiddeld belang hecht aan ecologie, authenticiteit en sociaal engagement, kiest vaak maar niet consequent voor extra duurzame voeding. Voor biologische producten is de prijs soms een drempel, voor fair trade ontbreekt soms een duidelijk label. Cultural creatives willen ook meer duurzame producten aangeboden krijgen op meer verkooppunten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Katholieke Hogeschool Leuven.
18 december 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:46
Lees meer over:
De zogeheten 'cultural creative', die deel uitmaakt van een bevolkingssegment dat bovengemiddeld belang hecht aan ecologie, authenticiteit en sociaal engagement, kiest vaak maar niet consequent voor extra duurzame voeding. Voor biologische producten is de prijs soms een drempel, voor fair trade ontbreekt soms een duidelijk label. Cultural creatives willen ook meer duurzame producten aangeboden krijgen op meer verkooppunten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Katholieke Hogeschool Leuven.

Het was de Amarikaanse onderzoeker Paul Ray die als eerste op de proppen kwam met het begrip 'cultural creative'. Mensen die tot deze groep behoren, hanteren een gemeenschappelijk waardenpatroon en zijn begaan met onderwerpen zoals milieu en sociale gelijkheid. Vooral voor de biologische landbouwsector vormen de cultural creatives een interessante doelgroep, maar tot hiertoe werd het fenomeen in Vlaanderen nog niet bestudeerd.

Uit het Leuvense onderzoek blijkt nu dat een deel van deze mensen vandaag al kiest voor duurzaam voedsel. Het merendeel doet dat echter niet systematisch. Belangrijkste knelpunten zijn het aanbod op verkooppunten, de prijs en de labeling. De prijs is vooral een obstakel bij de aankoop van bio, terwijl een duidelijke labeling vooral voor fairtradeproducten van belang blijkt te zijn.

Volgens BioForum zijn de implicaties voor de verkoop tweeledig. "De onderzoeksresultaten zijn een argument om het assortiment biologische voeding en fairtradeproducten in supermarkten uit te breiden. Anderzijds tonen de resultaten dat cultural creatives ook bereikt kunnen worden door de combinatie van de verkoop van biologische voeding en fairtradeproducten, bijvoorbeeld in de wereldwinkel of bij de lokale boer. Een duidelijke labeling is daarbij van cruciaal belang", luidt het.

De onderzoekers benadrukken dat verder onderzoek nodig is om marketingstrategieën te ontwikkelen die cultural creatives kunnen overtuigen om nog nadrukkelijker te kiezen voor bio en fair trade.

Meer informatie: Tessa Avermaete

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek