Sluiting spoorwegovergangen nadelig voor landbouw
nieuwsDe beslissing van de NMBS om een aantal spoorwegovergangen af te schaffen, verloopt niet zonder protest. Ook voor een aantal landbouwers zou de sluiting van zo’n overgangen voor heel wat hinder kunnen zorgen. Zo keurde het stadsbestuur van Dendermonde de opmaak van een landbouweffectenrapport goed om te bekijken wat de maatregel voor de landbouw betekent en welke initiatieven er genomen kunnen worden om eventuele negatieve effecten te milderen. “We leggen ons dus niet zomaar neer bij de sluiting van overwegen”, klinkt het.
Spoorwegnetbeheerder Infrabel wil overal in Vlaanderen spoorwegovergangen afschaffen. De bedoeling is dat treinen het gewone verkeer van auto's, fietsen en voetgangers zo weinig mogelijk moeten kruisen. De maatregel moet het aantal ongevallen aan overwegen terugdringen. In Dendermonde alleen al zou de NMBS vijf van de 17 spoorwegoverwegen sluiten. Eén daarvan is gelegen in een straat waar 75 huizen staan en waar veel passage is van fietsers, mensen die naar hun werk moeten en boeren die naar hun land trekken.
Eén van hen is Marc Van Steen. De serres en grond van zijn tuinbouwbedrijf zijn gelegen aan beide kanten van de spoorweg. “Kan je je voorstellen dat je telkens een hele blok moet omrijden?”, zegt hij. Ook landbouwer Roland De Winne gebruikt de overweg meerdere keren per dag. “Ik ben de derde generatie die hier boert. Het zou een ramp zijn, mocht de overweg dicht gaan. Ik moet hem gebruiken om bij mijn dieren te kunnen en om hen te kunnen voederen.”
Om een duidelijk signaal te geven dat de buurt het niet ziet zitten dat de spoorwegoverweg afgeschaft wordt, verzamelden een massa buurtbewoners ter hoogte van de overweg. Zij kregen de steun van Dendermondse oppositiepartij N-VA. “Het is onbegrijpelijk dat deze overweg afgeschaft zou worden. Recente cijfers tonen aan dat er gemiddeld zo’n 280 wagens en 45 fietsen per dag over de overweg passeren. Daarnaast maken ook heel wat recreatieve fietsers en wandelaars gebruik van deze spoorwegoverweg”, zegt de partij
De Dendermondse gemeenteraad heeft zich in juli vorig jaar unaniem principieel akkoord verklaard met de sluiting van de overweg. “De beslissing is wel onder voorwaarden genomen”, zegt schepen van Openbare Werken Leen Dierick (CD&V). “Infrabel dient een landbouweffectenrapport te laten opmaken en maatregelen uit te werken om de eventuele negatieve effecten te milderen. En er komt een openbaar onderzoek over de sluiting. Infrabel moet de resultaten daarvan evalueren en het project bijsturen waar mogelijk.”
De effecten op het fietsverkeer worden door de stadsdiensten bestudeerd en geëvalueerd. Er komt een fietssnelweg naast de spoorweg. “Er moet aandacht zijn voor de uitwisseling tussen het fietspad naast de Dender en de nieuwe fietsroute naast spoorlijn 53”, zegt schepen van Mobiliteit Niels Tas (sp.a). “De verbindingen met ander trage wegen zullen we zelf onderzoeken. Pas na gunstige evaluatie van de resultaten en nadat we de bezwaren van het openbaar onderzoek bestuurd hebben, zal de gemeenteraad een definitief standpunt innemen.”
Bron: Het Nieuwsblad/Het Laatste Nieuws
Beeld: Edflex.blogspot.com