Prijzen in supermarkten al 3 tot 5 procent gestegen

De prijzen in de supermarkt liggen de eerste weken van dit jaar al 3 tot 5 procent hoger in vergelijking met het begin van de pandemie. Al is dat nog niet voor alle supermarkten het geval: Albert Heijn en Colruyt houden hun prijzen voorlopig ongewijzigd. Dat blijkt uit cijfers van prijzenanalist Daltix.

17 januari 2022  – Laatst bijgewerkt om 17 januari 2022 21:06
Lees meer over:
supermarkt-terugroepactie-kaas-1280

In 2021 lagen de winkelprijzen lange tijd op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis, maar intussen heeft de inflatie ook onze supermarkten bereikt. De grootste prijsstijgingen deden zich voor bij de hypermarkten van Carrefour, daar zijn de prijzen gemiddeld met 4,4 procent omhoog gegaan tegenover het begin van de pandemie. Bij Delhaize gaat het om een prijsstijging van 3,1 procent en in Aldi gingen de prijzen met 2,3 procent de hoogte in. Van Lidl zijn geen prijzen beschikbaar.

De prijsaanpassingen laten zich traditioneel het eerst voelen bij Carrefour en Delhaize. Zij hebben in de eerste week van januari respectievelijk 4 en 8 procent van hun assortiment aangepast. Analisten verwachten dat er de komende tijd nog meer van hun prijzen aangepast zullen worden.

Prijsvolgers wachten af

Bij twee ketens zijn die prijsverhogingen nog niet echt zichtbaar. Bij Colruyt gaat het voorlopig om een kleine prijsstijging: +0,4 procent. Dat komt omdat Colruyt een prijsvolger is. Dat betekent dat de keten haar prijzen alleen verhoogt als de andere ketens dat doen.

Colruyt wordt in zijn laagsteprijsgarantie niet echt bedreigd door Carrefour en Delhaize, wel door Albert Heijn. En die keten heeft zijn prijzen voorlopig nog niet verhoogd, maar het is afwachten wat het de komende tijd gaat doen. Voorlopig houdt Albert Heijn de prijsdruk hoog, maar ook daar zullen de prijzen onvermijdelijk ooit wel moeten stijgen, en dan zal ook Colruyt moeten volgen, zo concludeert RetailDetail.  

Stevige onderhandelingen

De prijsstijgingen zijn ingegeven door de stijgende kosten voor energie, transport en grondstoffen, zowel voor de supermarktketens zelf als voor hun leveranciers. Al zijn er op dit moment nog stevige onderhandelingen aan de gang tussen beide partijen.

De stijgende grondstoffen- en energieprijzen zullen dus wellicht nog voelbaarder worden in het winkelmandje, al verwacht Daltix op de iets langere termijn, vanaf het najaar, dat de prijzen eerder zullen stabiliseren en zelfs licht zullen dalen. Onder meer de scherpe concurrentie op de retailmarkt zou daarbij een rol spelen.

De hoofdaandeelhouder van Daltix is de Colruyt-groep. Het onderzoeksbureau zegt onafhankelijk te werken en werkt ook samen met andere bedrijven. Daltix monitort elke dag de prijzen op de websites van de supermarkten.

Bron: RetailDetail / Gondola / De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek