Prijsverschillen tussen supermarkten verder verkleind
nieuwsColruyt blijft de goedkoopste supermarkt van België, zo blijkt uit het jaarlijkse prijsonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Maar het verschil met de concurrenten wordt steeds kleiner. Albert Heijn is gemiddeld twee procent duurder, gevolgd door Red Market, het low-cost-concept van Delhaize. Het duurst winkel je bij Match en Smatch. Het meest tevreden zijn klanten dan weer over Bio-Planet, de specialist in biovoeding van Colruyt.
Wie een mix koopt van merkproducten, huismerken en eersteprijsmerken, is net als de voorbije jaren het goedkoopst af bij Colruyt, al zit Albert Heijn wel dicht op de hielen. Jaarlijks spendeer je volgens Test-Aankoop in Colruyt voor een gemengde korf met vlees, fruit en groenten, ongeveer 2.035 euro. Bij Albert Heijn betaal je daar gemiddeld zo’n twee procent meer voor. Aan het prijsonderzoek namen 710 winkels van 20 supermarktketens deel. In totaal werden zo’n 118.000 prijzen vergeleken. Er werden drie klassementen opgemaakt, telkens gebaseerd op een andere productkorf: merkproducten, witte producten en huismerken, en een mix van beide.
Voor wat betreft de merkproducten komt Colruyt, samen met Red Market, dit jaar opnieuw als goedkoopste supermarkt uit het onderzoek. Albert Heijn komt op de tweede plaats en is twee procent duurder. Op de derde plaats vinden we Okay, een buurtwinkelketen van de Colruyt-groep, die vijf procent duurder is. Ook bij de zogenaamde ‘witte producten’ voert Colruyt het klassement aan. Leader Price komt op de tweede plaats (+2%) en Albert Heijn op de derde (+4%).
Het assortiment van Aldi en Lidl staat qua prijsniveau tussen de witte producten en de huismerken. Tegenover vorig jaar lijken ze iets duurder geworden in vergelijking met de eersteprijsmerken van de andere supermarkten, maar blijven ze een stuk onder de prijs van de huismerken van de concurrentie. Het goedkoopste huismerk vond Test-Aankoop bij Leader Price. De huismerken van Colruyt en Albert Heijn zijn respectievelijk zes en zeven procent duurder dan bij Leader Price. Daarna volgt het huismerk Boni Selection in de drie andere ketens van de Colruyt-groep en de huismerken van Carrefour, Delhaize, Match en Smatch. Het klassement wordt gesloten door het huismerk van Intermarché.
Test-Aankoop ging ook na hoe tevreden klanten zijn. Van de 24 onderzochte supermarktketens, verzamelde Bio-Planet de meeste punten. Hekkensluiter is Carrefour Express waar de klanten kennelijk minder tevreden zijn over de winkelruimte en de prijzen. In het algemeen krijgen kleine supermarkten lagere scores: de prijzen liggen hoger en de keuze is beperkter. Verder blijken de meeste mensen op een weekdag naar de supermarkt te gaan en bezoeken ze meestal dezelfde winkel. Vooral de klanten van Spar, Okay en Red Market zijn erg trouw, die van Makro het minst.
Gemiddeld geven we aan een boodschappenronde 76 euro uit, maar de verschillen tussen wat we uitgeven in een grote supermarkt en een kleine zijn groot. In de kleinere buurtwinkels, zoals Proxy Delhaize (39 euro) en Spar Compact (48 euro), liggen de uitgaven veel lager. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Makro (127 euro) en Colruyt (108 euro). Mensen tussen de 40 en de 59 jaar geven het meeste uit: gemiddeld 84 euro.
Meer info: Test-Aankoop
Bron: Het Nieuwsblad/Belga/eigen verslaggeving