"Nood aan proactiever voedingsbeleid"
nieuwsVoeding is van levensbelang, voor iedereen en elke dag. Daar hamert Test-Aankoop naar aanleiding van zijn Voedingsbalans 2008 op bepaalde elementaire principes die volgens de consumentenorganisatie geen of onvoldoende ingang vinden in de voedingsindustrie, de distributiesector en het beleid.
Test-Aankoop analyseerde het voedingsbeleid van negen supermarkten. "Drie van hen, met name Aldi, Lidl en Cora Match, weigerden onze controleurs toe te laten. Vier ketens, Delhaize, Carrefour, Colruyt en Champion, doen noemenswaardige inspanningen en hebben een echt voedingsbeleid", aldus woordvoerder Ivo Mechels. Toch moeten ook de goed scorende supermarkten nog veel inspanningen doen, onder meer wat betreft een duidelijke en volledige etikettering, een betere samenstelling van de producten en het aanbieden van promoties voor gezonde voeding.
Test-Aankoop wijst niet alleen de distributeurs op hun verantwoordelijkheden, maar ook de voedingsproducenten. "Zij gebruiken doorgaans allerlei marketingmiddelen om hun zogenaamd gezonde producten aan de man te brengen. In de praktijk blijkt dat niet juist te zijn", aldus Mechels, die onder meer verwijst naar de weinig evenwichtige ontbijtgranen en de zogenaamd 'gezonde' koekjes die te veel toegevoegde suikers bevatten.
De consumentenorganisatie wijst ook de overheid met de vinger. Zo is er nog geen etiketteringsverplichting voor bulkproducten, bestaan er geen normen voor de ziekteverwekker campylobacter in kip en geen normen voor pesticidenresidu's in wijn. Tot slot moeten de voedselcontroles opgedreven worden, eist Test-Aankoop. Op nationaal vlak moet het Voedselagentschap meer controles uitvoeren en ze niet aan de sector overlaten, besluit Mechels.
De consumentenorganisatie maakte dinsdag overigens zelf bekend dat de prijs Dr. Karel van Noppen dit jaar naar Test-Aankoop gaat. Die prijs, die een persoon of organisatie bekroont die een bijzonder verdienstelijke bijdrage geleverd heeft in de strijd voor gezond en veilig voedsel, wordt aan Test-Aankoop uitgereikt wegens "de niet aflatende inzet om de bevolking te voorzien van onafhankelijke en correcte informatie over gezond en veilig voedsel". De prijs wordt op 21 februari overhandigd in Gierle.
Bron: Belga