nieuws

Kritiek op publieke aankondiging van natuurbeheerplannen

nieuws

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) ondervroeg minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) over de wijze waarop de aankondiging van een natuurbeheerplan gebeurt. Zo worden eigenaars met percelen die in het ontwerp van een natuurbeheerplan staan, niet rechtstreeks op de hoogte gebracht. Daarnaast krijgen indieners van een bezwaar tegen een natuurbeheerplan geen informatie over de behandeling van hun bezwaar. Dit wordt pas duidelijk bij de goed- of afkeuring van het natuurbeheerplan. “Dergelijke werkwijze staat niet voor een transparante publieke consultatie”, aldus De Roo.

1 maart 2023  – Laatst bijgewerkt om 1 maart 2023 21:43

Wat is een natuurbeheerplan?

Via een natuurbeheerplan wil het Agentschap voor Natuur en Bos, eigenaars of beheerders van een natuurgebied ondersteunen. Het natuurbeheerplan beschrijft en onderbouwd de keuzes die gemaakt worden inzake de ecologische, de sociale en de economische doelstellingen voor het betreffende gebied. Ee natuurbeheerplan aanvragen is niet enkele voorbehouden voor erkende terreinbeherende verenigingen zoals Natuurpunt. Iedereen in Vlaanderen die voldoet aan bepaalde voorwaarden kan een natuurbeheerplan indienen bij het Agentschap voor Natuur en Bos.

Er zijn vier types natuurbeheerplannen. In terreinen met een natuurbeheerplan type 1 staat het behoud van de aanwezige natuurkwaliteit voorop. In terreinen van het type 2, 3 en 4 wordt een hogere natuurkwaliteit nagestreefd. Zo moet de beheerder van type 2 zich engageren om over minstens 25 procent het terrein in te vullen volgens een natuurstreefbeeld. Natuurstreefbeelden zijn ecosystemen of landschapstypes met een ecologisch einddoel om de natuur te beheren of te ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld de bescherming van een bepaalde fauna en flora. Bij de natuurbeheerplannen van types 3 en 4 moeten natuurstreefbeelden gerealiseerd worden over de volledige oppervlakte. Type 4 staat daarbij synoniem voor ‘natuurreservaat’. Vanaf een goedgekeurd natuurbeheerplan type 2 heeft de beheerder ook recht op subsidies.

Wat zijn de twee kritiekpunten?

Bij de opmaak van een natuurbeheerplan wordt een globaal kader opgesteld. Dit kader omvat onder andere welke doelstellingen en natuurstreefbeelden het natuurbeheerplan heeft. Zo’n globaal kader kan worden opgesteld voor een ruimer gebied dan de effectief deelnemende percelen. Dit wordt gedaan als het nuttig blijkt te zijn om een betere inschatting te maken van de natuurbeheerplankeuzes, in een ruimer landschappelijk kader. In het decreet betreffende de natuurbeheerplannen van 2017 staat dat de beheermaatregelen in het natuurbeheerplan enkel gelden voor de deelnemende percelen, niet voor het ruimer gebied. Maar De Roo liet in februari weten dat de decreettekst een andere interpretatie krijgt in de praktijk. “We zien dat lokale besturen natuurbeheerplannen meer en meer gebruiken om het ruimtelijk beleid dat daarop volgt, ook te gaan staven”, aldus De Roo. “Er wordt gestaafd dat de visie vanuit de gemeente meegaat met de visie van het natuurbeheerplan waarin bepaalde percelen zijn opgenomen.” Ook Vlaams volksvertegenwoordige Bart Vanhulle (Open Vld) ziet deze interpretatie voorkomen: “Als er een beleidsinstrument is van het moment dat er natuurbeheesplannen zijn, kan veel gemakkelijk overgaan worden tot een ander omgevingsbeleid.”

De manier waarop vandaag wordt geïnformeerd over de publieke consultatie, volstaat niet in vergelijking met de mogelijke verstrekkende gevolgen in de praktijk

Stijn De Roo - Vlaams volksvertegenwoordiger (cd&v)

Het decreet van 2017 eist ook niet dat eigenaars en gebruikers gelegen in het ruimer gebied hiervan persoonlijk op de hoogte moeten gesteld worden. Als iemand te weten wil komen of zijn perceel in een ruimer gebied van een natuurbeheerplan opgenomen wordt, moet de persoon de website van het Agentschap voor Natuur en Bos in de gaten houden. Want ook al is het decretaal niet verplicht om persoonlijk op de hoogte gesteld te worden, een ontwerp van een natuurbeheerplan, dat door Natuur en Bos ontvankelijk en volledig verklaard is geweest, moet wel gedurende 30 dagen voor publieke consultatie opengesteld worden. Dit geldt enkel voor plannen van type twee, drie of vier. Als iemand een bezwaar heeft tegen het natuurbeheerplan, kan deze ingediend worden binnen de 30 dagen. Deze bezwaarindieners moeten volgens het decreet geen verdere informatie of updates meer krijgen over hun bezwaar. Het is dus onduidelijk voor hen op welke manier hun bezwaren worden behandeld. Vanhulle haalde dit ook aan tijdens de commissievergadering: “Er is geen transparantie voor de bezwaarindieners over wat er met hun bezwaar is gedaan.”

Ik onthoud alvast dat de minister openstaat voor een initiatief dienaangaande

Stijn De Roo - Vlaams volksvertegenwoordiger (cd&v)

Agendapunt in de commissievergadering

De Roo haalde de werkwijze van de procedure aan tijdens de commissievergadering en vroeg aan bevoegd minister Demir of ze bereid was om de eigenaars en gebruikers, gelegen in het globale kader van het ontwerpbeheerplan, persoonlijk aan te schrijven. Maar volgens minister Demir is dit praktisch niet haalbaar. “De eigendomsstructuur is beschermd door de algemene verordening rond gegevensbescherming. Daarnaast heeft de ligging in het ruimer globaal kader geen enkel gevolg voor het huidige grondgebruik”, duidde Demir. “Het is niet omdat percelen in een globaal kader zijn opgenomen, er plots nieuwe rechten op ontstaan of dat daar plots een beperking is op vlak van grondgebruik en dergelijke.”

“Een technisch correct antwoord”, beaamde De Roo. “Maar dat is de hele discussie van dat globaal kader. Ik stel vast dat de manier waarop eigenaars en gebruikers van percelen geïnformeerd worden, niet volstaat voor de mogelijke verstrekkende gevolgen die zoiets kan hebben in de praktijk. Het lijkt me wel degelijk van groot belang dat zij op persoonlijke wijze worden geïnformeerd over het feit dat hun percelen ook deel uitmaken van een globaal kader”, aldus De Roo.

zuhal demir vlaams parlement

Demir gaf hierover mee dat de decreetgever in 2017 bepaald heeft dat de publieke consultatie moet worden bekendgemaakt op een van de volgende wijzen: in een regionale krant, via een gemeentelijk informatiekanaal of door middel van een aanplakking. “Naast die wettelijke verplichtingen zijn we wel transparanter dan de decreetgever eigenlijk van ons vraagt, in die zin dat we met het ANB een website hebben gemaakt waarop we een geüpdatet overzicht geven van alle ontwerpnatuurbeheerplannen waarvan de publieke consultatie loopt”, aldus Demir.

“Dat is dus een publieke consultatie. Dat doen we eigenlijk extra. Wij moeten dat niet doen. De decreetgever heeft dat niet van ons gevraagd, maar we moeten transparant zijn en vinden dat allemaal niet erg.” Demir eindigde het onderwerp van de commissie door mee te delen dat ze altijd openstaat voor een initiatief. “Vindt de decreetgever dat het decreet van 2017 niet goed is, dan sta ik altijd open voor een initiatief", aldus Demir.

De volledige behandeling van dit onderwerp in de commissievergadering kan hier herbekeken worden.

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek