Jumbo stopt met knalpromoties op vlees in Nederlandse winkels

Supermarktketen Jumbo stopt in Nederland met promoties op vers vlees. De maatregel komt er op vraag van dierenwelzijnsorganisaties. Volgens de supermarkt past de beslissing in de transitie van dierlijke naar plantaardige voeding. “Ik zeg niet dat Jumbo geen goede intenties heeft, maar in de moeilijke commerciële situatie waarin de winkel zit, primeert overleven op nobele intenties”, duidt Pierre-Alexandre Billiet, retailexpert en CEO van Gondola, die zeer verrast is door de beslissing. “Ik sluit de kans niet uit dat de supermarkt hier nog op zal moeten terugkeren.”

17 maart 2024  – Laatst bijgewerkt om 17 maart 2024 20:49 Jozefien Verstraete
Lees meer over:
Jumbo winkel

Tegen eind mei zullen er geen promoties op vers rund-, varkens- en kippenvlees meer te vinden zijn in de Nederlandse Jumborekken. In de Vlaamse supermarkten van Jumbo geldt deze maatregel niet. Volgens de supermarkt past de beslissing in de transitie van dierlijke naar plantaardige voeding. “We realiseren ons dat een versnelling in de eiwittransitie nodig is en daarom hebben we als eerste in de markt deze stap genomen”, aldus CEO van de Jumbo supermarkten Ton van Veen. “De doelstelling om tegen 2025 50 procent plantaardige en 50 procent dierlijke eiwitproducten te verkopen, kan alleen gehaald worden door te stoppen met vleespromoties.” Volgens Jumbo kunnen vleesliefhebbers wel nog steeds terecht bij de supermarkt. “Het stoppen met vleespromoties past bij de strategie van Jumbo om elke dag lage prijzen te hanteren voor zijn klanten”, luidt het. Jumbo kijkt intussen ook naar de mogelijke uitbreiding van vleesvervangers, zodat de consument meer plantaardige eiwitten zou eten.

Van Veen benadrukt ook dat de supermarkt ‘niet over één nacht ijs’ is gegaan bij het nemen van het besluit. In Nederland kwam er veel maatschappelijke druk op de supermarkt. De Nederlandse dierenrechtenorganisatie ‘Wakker Dier’ voert al sinds 2010 campagne tegen stunten met goedkoper vlees en richtte regelmatig de pijlen op Jumbo. Vorige week was er nog harde kritiek richting de supermarktketen omdat het aantal vleesaanbiedingen in een jaar tijd was verdubbeld.

In een statement laat Wakker Dier nu weten blij te zijn met de beslissing van Jumbo. "De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is", zegt een woordvoerder. "We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont. Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden." Wakker Dier hoopt nu dat andere supermarkten zullen volgen.

Appels met peren

In Nederland hebben de supermarkten zich ertoe verbonden om net als het overheidsdoel van de eiwitshift, tegen 2030 60 procent plantaardige en 40 procent dierlijke eiwitproducten te verkopen. In Vlaanderen is dit niet het geval. “Daarnaast doen Nederlandse supermarkten veel agressievere promo’s dan onze supermarkten”, legt Pierre-Alexandre Billiet, retailexpert en CEO van Gondola, uit. “In het Nederlands landschap is Jumbo daar ook een zeer belangrijke speler in. Een knalpromotie van ‘1 kilo gehakt kopen, 3 kilo gehakt gratis’ was er vrij courant. Dit heb je hier minder. Sommige Vlaamse supermarkten kunnen het zich ook niet meer veroorloven om met gigantische promoties op vlees uit te pakken.” Billiet denkt ook niet dat Belgische supermarkten door Jumbo geïnspireerd zullen worden om ook hun vleespromoties zullen schrappen.

Niet aanstekelijk voor anderen

Billiet is alvast enorm verrast door de beslissing van Jumbo. “De supermarkt heeft een bijzonder slecht jaar achter de rug en brengt commercieel zeer moeilijke tijden door. Voor mij is de beweegreden van hun beslissing niet helemaal duidelijk. Het wegnemen van promoties op vlees kan leiden tot minder verkoop of minder omzet voor de supermarktketen.”

Jumbo en andere supermarkten willen nog steeds de alledaagse prijs van vers vlees zo goedkoop mogelijk houden, en hun marges zo hoog mogelijk

Martijn Chombaere - Beleidsmedewerker bij Landsbond Pluimvee

De nobele intenties van Jumbo op vlak van duurzaamheid en dierenwelzijn stelt Billiet niet onmiddellijk voorop als beweegreden. “De meeste retailers zijn er vandaag niet enkel om nobele intenties in te vullen. Hiermee zeg ik niet dat ze geen goede bedoelingen hebben, maar in een zeer moeilijke context zie je wel dat het nobele ondergeschikt is aan overleven op korte termijn. En dat is vandaag gewoon de situatie van Jumbo. Een mogelijkheid van beweegreden dat zeker niet te negeren is die van een tijdelijke marketingstunt. Als de andere retailers niet volgen, kan het gebeuren dat ze de maatregel terug zullen draaien. Eventueel tijdelijk, zoals in de promotiegevoelige periode van de feestdagen.”

Billiet benadrukt dat hij, los van het economisch scepticisme, dit initiatief wel positief onthaalt. "Elke kans die leidt tot een positieve evolutie inzake overconsumptie, zoals vlees in dit geval, moet met applaus worden onthaald", aldus Billiet.  

Mogelijks zullen die plantaardige vleesvervangers nu veel goedkoper worden en zal het promotieplaatje verschoven worden naar de vleesvervangers

Pierre-Alexandre Billiet - Retailexpert en CEO van Gondola

Dubbeltje op zijn kant

“Het schrappen van vleespromoties kan een positief effect hebben, want nu wordt vlees simpelweg gebruikt om mensen te lokken. Dit dwingt zeer weinig respect af bij de consument voor die producten”, zegt Martijn Chombaere, beleidsmedewerker bij Landsbond Pluimvee. “Maar aan de andere kant is de beweegreden van Jumbo vrij hypocriet omdat de eiwitshift naar plantaardige producten niet onmiddellijk meer duurzaamheid en meer dierenwelzijn betekent, integendeel.”

Chombaere haalt het voorbeeld van de Oekraïense kip aan. “In de Nederlandse supermarkten ligt enkel nog vers kippenvlees met het ‘Beter Leven’-label. Toch is Nederland de grootste importeur van Oekraïens kippenvlees in de Europese Unie, kippenvlees die helemaal niet aan onze Europese standaard voldoet”, duidt Chombaere. “We horen ondertussen dat veel mensen in Nederland hun verse kippen bij een poelier kopen en de verwerkte kippenproducten toch in de supermarkt, omdat deze goedkoper zijn. De burger wil meer dierenwelzijn, de consument wil het zo goedkoop mogelijk.”

Ook de keerzijde van het verhaal, dat het schrappen van knalpromoties op vlees betere prijzen voor veehouders kan inhouden, zien zowel Chombaere als Billiet niet gebeuren. “Jumbo en andere supermarkten willen nog steeds de alledaagse prijs van vers vlees zo goedkoop mogelijk houden, en hun marges zo hoog mogelijk. Anderzijds leven we nog steeds in een wereldmarkt met oneerlijke concurrentie uit onder meer Oekraïne, Polen en Brazilië waartegen pluimveehouders moeten opboksen.”

“Jumbo zal zich nu vooral meer inzetten om vleesalternatieven voor te stellen”, aldus Billiet. “Mogelijks zullen ze die plantaardige alternatieven nu nog veel goedkoper gaan maken en zal het promotieplaatje verschoven worden naar de vleesvervangers. Iets wat zich ook bij de andere spelers waarschijnlijk zal voordoen: kleinere promo’s op vlees, maar nog extra grotere promoties op vleesalternatieven. Dat zou wel eens de realiteit kunnen worden.”

Toename van wereldwijde voedselimport vertraagt in 2023
Uitgelicht
De wereldwijde uitgaven voor voedselimport zullen dit jaar verder stijgen, al is de toename "veel minder groot dan de voorgaande twee jaar". Dat stelt de Voedsel- en Landbouwo...
13 november 2023 Lees meer

Bron: NOS / NRC

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek