nieuws

Colruyt verliest terrein omdat concurrentie op zondag opent

nieuws

Colruyt heeft in de eerste vijf maanden van  het boekjaar zijn marktaandeel zien dalen. Dat heeft de groep woensdag op een algemene vergadering bekendgemaakt. Om het tij te keren, zal dochter Okay vanaf januari ook zondag de deuren openen. CEO Stefan Goethaert roept de regering ook op om de concurrentiekracht van Belgische bedrijven beter te ondersteunen. “Stop met het invoeren van almaar nieuwe milieuheffingen.”

Vandaag Ruben De Keyzer
Lees meer over:
CLP+Imagotrack+Imago+TV+spot+diepvries+515+colruyt

Colruyt is de grootste supermarktketen van het land, maar de keten geeft aan te lijden onder een hoge prijs- en promodruk. Het aandeel van de Colruyt-winkels, Comarkt, Okay en Spar daalde de eerste vijf maanden van het gebroken boekjaar met ongeveer 35 basispunten naar 28,9 procent, aldus de groep. Toch zegt de groep ernaar te streven het bedrijfs- en nettoresultaat van het vorige boekjaar stabiel te houden dit boekjaar.

Wat volgens Colruyt ook meespeelt, is het feit dat de concurrenten de winkel ook op zondag openen. Midden juli dit jaar is de verplichte wekelijkse sluitingsdag afgeschaft en daar maakt de concurrentie gretig gebruik van. Supermarktketen Okay zal daarom vanaf januari ook op zondagen de deuren openen.

Daarnaast vormt het verschil in arbeidsvoorwaarden tussen de verschillende paritaire comités binnen de retail een wezenlijk concurrentieel nadeel dat moet worden aangepakt, stelt de groep. “Verandering op dit vlak vergt blijkbaar tijd”, klinkt het.

Vernieuwde strategie

Tijdens de algemene vergadering belichtte CEO Stefan Goethaert het vernieuwde strategische plan van de groep. “We focussen nog meer op voeding en gezondheid, werken aan verdere groei in de stad en op de B2B-markt en stemmen ons aanbod nog beter af op de klantennoden.”

De CEO heeft ook een boodschap voor de beleidsmakers. Volgens hem moet de regering de concurrentiekracht van de Belgische bedrijven beter ondersteunen. “Creëer een gelijk speelveld via een vereenvoudiging van de bestaande paritaire comités in de handel. Stop met het invoeren van almaar nieuwe milieuheffingen, die vaak sneller of verder gaan dan wat Europa vraagt. Deze lasagne aan bestaande en nieuwe milieuheffingen zadelt onze bedrijven op met pijlsnel stijgende kosten die voor de hele sector zouden kunnen oplopen tot ruim 750 miljoen euro per jaar. Dit dreigt de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven volledig uit te hollen.”

Hoe dan ook wil Colruyt zelf sterker inzetten op duurzaam ondernemen. “Denk aan minder en milieuvriendelijkere verpakkingen, de shift naar plantaardige eiwitten of het herstel van de biodiversiteit. Voorts investeren we in verdere digitalisering van onze services, onder meer via doorontwikkeling van onze Xtra-app”, zegt Goethaert.

Belgische producten

“Als enige Belgische retailer kiezen we waar mogelijk voor Belgische landbouwproducten, afkomstig van zo’ 6.000 landbouwbedrijven”, stelt Goethaert nog. “Vers vlees, melk en eieren zijn voor bijna 100 procent afkomstig uit eigen land, net als het overgrote deel van de groenten en fruit. Zo zijn wij verzekerd van continue bevoorrading en de producenten van afzet op de lange termijn, wat hen ruimte biedt om te investeren in innovatie en duurzaamheid."

Tegelijk blijft Colruyt Group naar eigen zeggen investeren in zijn productieafdelingen, waar het kan rekenen op 1.300 medewerkers en tientallen jaren ervaring in de ontwikkeling, productie en verpakking van voedingswaren." Via tal van projecten zetten we sterk in op kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid", klinkt het. De CEO zegt ook te willen inzetten op de “vereenvoudiging van de organisatie en processen, om meer te kunnen realiseren met minder middelen en energie.”

Jims_Kuurne-74

Fitness, farma, fashion en energie

Colruyt Group is overigens niet enkel actief in de retail. Zo kon de fitnessclub Jims, sinds 2021 in handen van Colruyt, voor het tweede jaar op rij een omzetstijging van bijna een kwart realiseren. Na de overname van 40 clubs van NRG werd Jims de tweede grootste fitnessspeler op de Belgische markt. Ook de online apotheek Newpharma zag zijn omzet voor het tweede opeenvolgende jaar op vergelijkbare basis duidelijk groeien en voorziet verdere groei in de categorieën beauty, skincare en dierenvoeding.

In een licht krimpende fashionmarkt met beperkte inflatie kon de modegroep The Fashion Society (bekend van o.a. Zeb) na een tweetal moeilijke seizoenen opnieuw aanknopen met groei. De groep haalde zelfs de hoogste rentabiliteit in de Belgische modemarkt. In een verder krimpende fietsenmarkt met dalende volumes kon Bike Republic zijn marktaandeel behouden. Het merk blijft de grootste fietsenwinkel van België.

Binnen het vakgebied Energie belichtte CEO Goethaert de ontwikkelingen bij de energieholding Virya Energy, waarin de groep voor 30 procent participeert. In Zeebrugge werd de eerste steen gelegd van Hyoffwind, de eerste Belgische fabriek voor de industriële productie van groene waterstof. Het nieuwe laadplein op de Colruyt Group-zetel in Halle is met maar liefst 326 laadpunten één van de grootste van Europa. Het laadplein moet de groep helpen om tegen 2030 de ambitie van Zero Emission Transport te realiseren.

Ook Colruyt springt op de kar van hybride vlees
Uitgelicht
Na Lidl breidt ook Colruyt Group zijn aanbod uit met een nieuw assortiment plantaardig verrijkt vlees. Dat is vlees waar plantaardige eiwitten, zoals groenten, paddenstoelen o...
11 september 2025 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Beeld: Colruyt Group

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek