nieuws

Horeca die inspeelt op gemak en beleving boert goed

nieuws
Ondanks het rookverbod, de alcoholcontroles en de witte kassa is de Belgische horeca springlevend. "De Belg eet meer dan ooit buitenshuis en geeft daarbij ook meer geld uit", zegt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance, in de Mediahuis-kranten. Kanttekening die hij plaatst bij het goede rapport is dat niet iedereen profiteert van de omzetgroei. “De catering verliest terrein en ook de klassieke brasserieën en tavernes staan onder grote druk. Concepten die inspelen op gemak en beleving scoren goed: afhaalrestaurants, online verkooppunten en de betere snelle hap.”
23 november 2017  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:42
Lees meer over:

Ondanks het rookverbod, de alcoholcontroles en de witte kassa is de Belgische horeca springlevend. "De Belg eet meer dan ooit buitenshuis en geeft daarbij ook meer geld uit", zegt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance, in de Mediahuis-kranten. Kanttekening die hij plaatst bij het goede rapport is dat niet iedereen profiteert van de omzetgroei. “De catering verliest terrein en ook de klassieke brasserieën en tavernes staan onder grote druk. Concepten die inspelen op gemak en beleving scoren goed: afhaalrestaurants, online verkooppunten en de betere snelle hap.”

Meer dan 20 miljard euro zullen de Belgen dit jaar uitgeven aan buitenshuis eten, liefst 3,8 procent meer dan vorig jaar. Dat becijferde Foodservice Alliance, het grootste onafhankelijke kennisnetwerk in België voor horeca, catering (scholen, kantoren, ziekenhuizen) en de snelle hap (frituren, broodjeszaken, tankstations).

"In 2008 kreeg de sector van de foodservice een flinke klap: door de crisis hield de Belg zijn portefeuille op zak. De voorbije twee à drie jaar was er al sprake van een kleine stijging, maar nu is er echt wel sprake van structurele groei", zegt Gert Laurijssen. "De eetgelegenheden kregen niet alleen 5,5 procent meer bezoekers over de vloer, die consumenten besteedden ook 3,8 procent meer." Horeca-uitbaters die van de omzetgroei willen profiteren, moeten inspelen op de twee grote trends van het moment: gemak en beleving.

Bron: Belga / Gazet van Antwerpen

Beeld: Takeaway.com

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek