Helft van de Belgen eet wekelijks minstens vier keer vlees

Vlees blijft een vaste plek op het bord van de Belg behouden want 56 procent van de Belgen eet minstens vier keer per week vlees, inclusief gevogelte. De belangrijkste redenen daarvoor zijn de smaak en veelzijdigheid van vlees, de gewoonte om vlees te eten en de voedzaamheid van vlees. Dat blijkt uit een onderzoek van iVox, uitgevoerd in februari 2023 in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

31 maart 2023  – Laatste update 31 maart 2023 13:50
vlam vlees

In 2022 kocht de Belg 4,2 kg rundvlees, 5,8 kg varkensvlees, 0,5 kg kalfsvlees, 5,7 kg mengelingen van deze verse vleessoorten en 8,9 kg vers gevogelte om thuis te verbruiken. 57 procent van de Belgen let bij zijn aankoop van vers vlees op de herkomst, waarvan 94 procent een voorkeur heeft voor Belgisch vlees. Ze hebben vertrouwen in het inlands vlees en willen ook de Belgische economie steunen. Het korte transport van producent tot consument is de belangrijkste milieudrijfveer om voor inlands vlees te kiezen.

86 procent van de Belgen houdt van de smaak van vlees, zo blijkt uit het onderzoek, en 68 procent zegt dat vlees sterk ingebakken zit in zijn voedingsgewoonte. Vlees eten is voor de meeste Belgen een routine en hoort bij onze Belgische eetcultuur. 69 procent van de ondervraagden zegt dat vlees voedzaam is en past in een gezond voedingspatroon.

 

vlam aandeel thuisverbruik

De grotere supermarkten blijven het belangrijkste kanaal waar de Belg zijn vers vlees koopt, de helft van Belgische vleesaankopen wordt er gedaan. Door de hoge voedselinflatie (+8,4 procent in 2022) is er een versterkte trend te zien van vleesaankopen bij de hard discounters Aldi en Lidl, samen goed voor 17 procent van het marktgeheel. Door de gestegen winkelprijzen grijpt de Belg ook vaker naar de goedkopere versnijdingen.

Vlees blijft een belangrijke eiwitbron

56 procent van de Belgen eet minstens vier keer per week vlees, dat is een kleine stijging tegenover 2018. Een gelijkaardig onderzoek toont aan dat het toen 52 procent was. Op langere termijn zien we ook een lichte verschuiving van varkens- en rundvlees (en mengelingen) naar gevogelte en vegetarische vleesvervangers hoewel het verbruik van rund- en varkensvlees tezamen de laatste jaren wel stand houdt. Vis-, week- schaal- en schelpdieren vertonen een dalende trend in het thuisverbruik. Vlees blijkt een belangrijke eiwitbron voor de Belgen te blijven.

Niet alleen het thuisverbruik van vers vlees en gevogelte kwam in 2022 hoger uit dan in 2019. Ook bij vleeswaren en bij kant-en-klare maaltijden met vlees en gevogelte was het thuisverbruik in 2022 respectievelijk 1% en 8% hoger dan in 2019.

De Belg neemt ook maaltijden buitenshuis in bijvoorbeeld horeca, op het werk of bij familie. Uit het onderzoek stelt VLAM vast als de Belg vlees at in 2022, hij dat 71 procent van de keren thuis deed. Deze cijfers komen overeen met die van 2019, vóór de coronacrisis.

Vlaming is niet op de hoogte van milieu-inspanningen door landbouwsector
Uitgelicht
Slechts 15 procent van de consumenten is op de hoogte van de inspanningen die de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsectoren doen om duurzaam te telen, zo blijkt uit een stu...
8 februari 2023 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek