Haven van Zeebrugge wil wereldwijde voedingshub worden

Ondanks de brexit en de coronacrisis kon de haven van Zeebrugge, als enige in Europa, positieve cijfers voorleggen voor 2020. Het havenbedrijf richt nu zijn blik op de toekomst. Naast de fusie met de haven van Antwerpen, wil het namelijk de voedingscluster verder uitbouwen en de Britse hubpositie op zich nemen. De kaarten liggen alvast goed.

18 februari 2021  – Laatst bijgewerkt om 18 februari 2021 16:30
Lees meer over:
zeebrugge-haven-1280

De haven van Zeebrugge zet met containertrafiek, auto’s, vrachtwagens, vaste en vloeibare bulk en stukgoed in op verschillende segmenten. Het is dankzij die spreiding van activiteiten dat de haven het algemene crisisjaar 2020 positief kon afsluiten met 3 procent groei. “Diversificatie zit hier ingebakken”, vertelt CEO Tom Hautekiet tijdens een werkbezoek van federaal minister van Landbouw David Clarinval (MR). “Als één segment klappen krijgt, kunnen we dat makkelijk opvangen en compenseren met een ander.”

Hautekiet staat nog maar sinds oktober 2020 aan het roer van het havenbedrijf, maar hij heeft ambitieuze plannen, onder meer met de uitbouw van een voedingshub. “Omdat Zeebrugge geen industriële haven is, is de luchtkwaliteit uitstekend. En dat is zeer belangrijk voor de voeding en ook de reden waarom men voor ons kiest. Denk aan kiwi’s, zo goed als elke Zespri-kiwi die Europa binnenkomt, passeert via Zeebrugge.”

Hij verwijst ook naar transportbedrijven als ECS2XL, die een heel groot deel van de voeding aanlevert voor de Britse retailmarkt, en bedrijven als Tropicana die al lang “gebeiteld” zitten in de haven. “Ik ben ervan overtuigd dat de haven van Zeebrugge een mooie toekomst heeft op voedingsgebied. We willen dat als cluster verder uitbouwen.”

havenzeebrugge-voedingshub-1300

Impact van brexit

Het Verenigd Koninkrijk is de belangrijkste handelspartner van de haven, goed voor 35 procent van alle trafiek of 16,4 miljoen ton. Twee derde daarvan is export naar het VK waarvoor wekelijks een 70-tal lijndiensten naar Engeland en Ierland gaan. “We zagen een toename van maar liefst 8 procent naar Ierland naar aanleiding van de brexit. Men vermijdt heel duidelijk de ‘landbridge’ door rechtstreeks naar Ierland te gaan.”

Door onze unieke positie ten opzichte van het VK kunnen wij de Britse hubpositie claimen

Tom Hautekiet - CEO havenbedrijf MBZ

Terwijl het voor veel bedrijven nog wat bang afwachten is wat de brexit zal geven, ziet het havenbedrijf nieuwe opportuniteiten. Zo kunnen verschillende bedrijven meer marktaandeel nemen door hun verregaande band met het VK. “Door onze unieke positie ten opzichte van het VK kan Zeebrugge de Britse hubpositie claimen voor de toekomst”, aldus Hautekiet. Hij benadrukt ook het toenemend belang van de onbegeleide vracht, waarbij de chauffeurs niet meestappen op het schip. “Die vrachtwagens zonder chauffeur zijn een voordeel in het brexitverhaal, omdat het vrij verkeer van personen wegvalt, én een extra troef in coronatijden.”

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek