Vandaag geoogst, morgen in Londen: stijgende interesse in VK als afzetmarkt voor groenten en fruit
duidingWie denkt aan de export van Vlaamse groenten en fruit, komt al snel uit bij buurlanden als Frankrijk, Nederland of Duitsland. Het Verenigd Koninkrijk wordt minder snel in het rijtje vernoemd. “Toch zet Vlaanderen er veel groenten en fruit af en groeit de interesse elk jaar bij onze agrovoedingsbedrijven,” onderstreept het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). “De Britse markt is bijzonder interessant voor ons.”
Eén van de belangrijkste bestemmingen voor Vlaamse groenten en fruit is het Verenigd Koninkrijk. In 2024 werd er voor 67,5 miljoen euro aan groenten en 69,5 miljoen euro aan fruit uitgevoerd. Daarmee staat het VK op de vierde plaats van onze exportmarkten.
Vooral onze peren en aardbeien vallen in het fruitsegment in de smaak bij de Britten. Bij de groenten lusten ze dan weer vooral onze aubergines, tomaten, paprika’s, courgettes en kolen. Bijna een derde van alle Belgische aubergines die in 2024 geëxporteerd werden, kwam terecht in het VK. Voor tomaten ging het om 16 procent en voor paprika’s om 13 procent. Bij het fruit bedroeg het aandeel 32 procent voor peren en ongeveer 20 procent voor aardbeien.

Kwaliteit en nabijheid als troeven
De stevige Vlaamse voet aan grond kwam met de brexit even aan een zijden draadje te hangen. Exporteurs vreesden bijkomende formaliteiten en vertragingen. Maar dit bleek al bij al goed mee te vallen en temperde het enthousiasme van de Vlaamse exporteurs niet. In tegendeel, de afzet groeide de jongste jaren zelfs licht.
“Het VK heeft sinds de brexit steeds meer moeite met zijn zelfvoorzieningsgraad waardoor er erg veel moet worden geïmporteerd,” duidt Nele Van Avermaet, promotiemanager groenten en fruit bij VLAM. Vlaamse producten scoren daarbij goed dankzij een belangrijk concurrentievoordeel ten opzichte van andere landen: onze nabijheid. “Producten ‘s morgens geoogst, liggen de volgende dag al op de markt in het Verenigd Koninkrijk. Dit is een troef die Nederland bijvoorbeeld minder heeft. Een vrachtwagen vol groenten uit het West-Vlaamse Roeselare heeft vier uur voorsprong op een vrachtwagen vanuit Amsterdam,” aldus VLAM. “In de sector van verse groenten en fruit, is dat veel.”
Daarnaast waarderen Britse importeurs de hoge kwaliteit en uniformiteit van onze producten en de betrouwbaarheid van de Vlaamse sector. “Ze weten dat ze er dag na dag terechtkunnen voor een constant aanbod”, zegt Van Avermaet.
Promotie Vlaamse producten in het VK
Vorige vrijdag trok VLAM samen met drie veilingen en vier bedrijven naar twee vroegmarkten, de groothandelsmarkten waar onder meer horecazaken en foodservicebedrijven hun inkopen doen. VLAM zet al sinds 2022 gericht in op promotiecampagnes in het VK. Daarbij richt het agromarketingcentrum zich niet enkel op de klassieke topproducten zoals peren, aardbeien en tomaten, maar probeert het ook het bredere Vlaamse aanbod, met onder meer prei en witloof, onder de aandacht te brengen bij Britse aankopers.
Tendensen met Vlaams potentieel
Van Avermaet ziet in het Verenigd Koninkrijk enkele duidelijke trends, die overigens bij andere Europese afzetmarkten ook spelen. Zo zet de overheid steeds sterker in op gezonde voeding, met campagnes die burgers aansporen meer groenten en fruit te eten. “Voor ons is dat alleen maar goed nieuws,” aldus Van Avermaet. “Het sluit perfect aan bij de kwaliteitsproducten die Vlaanderen aanbiedt.”
Daarnaast wordt lokaal voedsel volop gepromoot. “Op markten en verpakkingen zagen we tijdens ons bezoek vaak de Union Jack opduiken”, duidt ze. Toch vormt dat voor Vlaanderen geen bedreiging. “De realiteit is dat het VK ongeveer de helft van de groenten produceert die binnenlands worden geconsumeerd en slechts 16 procent van het fruit. Import blijft dus noodzakelijk en dat biedt kansen voor Vlaanderen.”
Logistieke puzzel
Een kans die ook Demargro, West-Vlaams exporteur van verse groenten en fruit, niet links wil laten liggen. Het bedrijf was er vrijdag ook bij. Het stuurde in het verleden al enkele vrachten naar het VK en wil zijn aanwezigheid verder uitbouwen. De formaliteiten blijken daarbij minder een obstakel dan het vinden van betrouwbare klanten en het organiseren van een efficiënte logistiek. “Om rendabel te exporteren moet de keten volgens hem zo kostenefficiënt mogelijk worden ingericht, met een betrouwbaar netwerk van partners en een goed zicht op de verwachtingen van Britse afnemers”, duidt Dominiek Keersebilck van Demargro. Naast het VK levert Demargro vandaag vooral aan Frankrijk, Spanje en Polen.
Maar Spanje en Polen liggen verder af en hebben een sterke eigen productie. “Het is net dat verschil dat het VK tot een waardevolle extra afzetmarkt voor onze producten maakt”, besluit Keersebilck.

Beeld: Unsplash