“Extra brexitpaperassen bombarderen ons terug naar 1995”

Hoewel de Belgische bedrijven de eerste weken in het post-brexittijdperk goed verteerd lijken te hebben, is de impact toch merkbaar. Ook in de haven van Zeebrugge, waar dagelijks miljoenen tonnen goederen verscheept worden van en naar het Kanaal. De haven en de Zeebrugse bedrijven houden zich alvast klaar voor de komende maanden, wanneer de controles vanuit het VK verscherpt worden.

16 februari 2021  – Laatst bijgewerkt om 18 februari 2021 15:30
Lees meer over:
clarinval-defauw-brexit-2XL-zeebrugge-1500

Samen met burgemeester van Brugge Dirk De fauw (CD&V) kijkt federaal minister van Landbouw David Clarinval (MR) gefascineerd naar de zelfrijdende karretjes die druk aan en af rijden in de magazijnen van het Zeebrugse transportbedrijf ECS2XL. De karretjes stouwen dagelijks zo’n 250 vrachtwagens vol met in totaal 7.000 palletten goederen, klaar om naar de Britse supermarkten te vertrekken.

Het bezoek van de minister (rechts op de foto) kadert in de brexit en alle gevolgen van dien voor de Belgische bedrijven. Die gevolgen worden goed opgevangen, mede dankzij een doorgedreven voorbereiding. Dat is ook nodig want 35 procent van alle goederenverkeer in Zeebrugge, verloopt via het Verenigd Koninkrijk. Dat kwam in 2020 neer op zo’n 16,4 miljoen ton, waarvan 70 uitgevoerd wordt en 30 procent ingevoerd. Daarmee is het VK de belangrijkste handelspartner van de West-Vlaamse havenstad.

De verse voeding die bij ons vertrekt, ligt de dag erop al in de Britse winkelrekken. Die snelheid aanhouden wordt een stevige uitdaging

Wim Gantois - Magazijndirecteur ECS2XL

Terug naar pen en papier

Maar vanaf 1 april schakelen de Britten een versnelling hoger voor de exportcontroles. Alle vrachten die producten bevatten van dierlijke oorsprong, moeten vanaf dan een nieuw certificaat krijgen, afgeleverd door een erkende controleur van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). “En dat certificaat moet op papier, met een originele stempel. Het lijkt alsof we teruggebombardeerd worden naar 1995”, sakkert ECS2XL-magazijndirecteur Wim Gantois.

Naast de extra kosten die deze nieuwe rompslomp teweeg zal brengen, vreest Gantois ook grote vertragingen. Zoals veel transportbedrijven gaan ze prat op hun Just In Time-principe, een logistieke methode van voorraadbeheersing waarbij de klant precies op tijd geleverd krijgt wat hij nodig heeft. “De voeding die bij ons vertrekt, zoals vers vlees of zuivel, ligt de dag erop in de Britse winkelrekken. Die snelheid aanhouden wordt een stevige uitdaging door die nieuwe certificaten. Komt daar nog bij dat ze vanaf 1 juli door een extra Britse controlepost moeten passeren waardoor we een dag houdbaarheid kunnen verliezen. Onze competitiviteit zal hieronder lijden”, vertelt Gantois.

We zullen, samen met de andere lidstaten, de druk op het VK opvoeren zodat er een akkoord komt rond de volledige digitalisering

David Clarinval (MR) - Federaal minister van Landbouw

Hij hoopt dat het FAVV zijn controleurs flexibeler, lees de klok rond, kan inzetten in plaats van tussen 8 uur en 17 uur. Op die manier kunnen de nodige certificaten het snelst van al afgeleverd worden. “Het voedselagentschap heeft alvast 115 nieuwe medewerkers aangeworven, waarvan 30 voor de haven van Zeebrugge”, stelt Clarinval gerust. “Het FAVV is er klaar voor.”

De minister weet maar al te goed dat snelheid een bepalende factor is voor de bedrijven. “Vandaar het belang van een akkoord rond de totale digitalisering. Maar op vandaag hinken de Britten op dat vlak achterop. Ze weigeren ook om het Europese digitale systeem, dat België al geïmplementeerd heeft, te gebruiken. Ergens begrijpelijk vanuit psychologisch standpunt, net omdat ze de EU van zich af willen schudden. Maar in de praktijk zou dat wel de oplossing zijn. We zullen alvast, samen met de andere lidstaten, de druk op het VK opvoeren.”

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek