nieuws

"Goedkopere producten zijn niet per definitie slechter"

nieuws
Producten van discountketens Aldi en Lidl zijn veel voordeliger dan producten van A-merken, en scoren toch beter op kwaliteit. Dat blijkt uit een vergelijkende oefening van Test-Aankoop op basis van 21 van zijn voedingstesten van de afgelopen vijf jaar. Witte producten doen het in die vergelijking ook niet slecht.
18 januari 2012  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:17
Lees meer over:

Producten van discountketens Aldi en Lidl zijn veel voordeliger dan producten van A-merken, en scoren toch beter op kwaliteit. Dat blijkt uit een vergelijkende oefening van Test-Aankoop op basis van 21 van zijn voedingstesten van de afgelopen vijf jaar. Witte producten doen het in die vergelijking ook niet slecht. Zij scoren lager op kwaliteit, maar worden toch in 10 van de 21 testen verkozen tot ‘Beste Koop’.

Het prijsverschil tussen A-merken, huismerken, witte producten (eersteprijsproducten) en discountketens (Aldi en Lidl) is groot. A-merken zijn bijvoorbeeld 31 procent duurder dan huismerken, welke nog eens 45 tot 50 procent duurder zijn dan eersteprijsproducten. Nochtans blijkt uit de voedingstesten van Test-Aankoop dat A-merken en huismerken ongeveer even goed gesmaakt worden. Discountproducten scoren iets minder op smaak, maar laten de witte producten nog ver achter zich. Daarvan wordt slechts 32 procent als ‘goed’ of ‘zeer goed’ beoordeeld.

Om de kwaliteit van de producten te evalueren, keek Test-Aankoop naar de samenstelling, de voedingswaarde en de etikettering. Aldi en Lidl scoren hier iets beter dan A-merken en huismerken. Slechts acht procent van de discountproducten wordt bovendien beoordeeld als ‘zwak ‘of ‘slecht’, tegenover één op vijf van de A-merken en één op drie van de witte producten.

Over het algemeen hebben de discountproducten de testen het beste doorstaan. Zij zijn een pak voordeliger dan A-merken, scoren bijna even goed op smaak en scoren zelfs beter op kwaliteit. Witte producten zijn ook goedkoper en scoren ook niet veel lager op smaak, maar komen wel slechter uit de kwaliteitsevaluatie. Desondanks werden ze in 10 van de 21 voedingstesten van Test-Aankoop uitgeroepen tot ‘Beste Koop’ (prijs-kwaliteit). Discountproducten werden acht keer bekroond, evenals huismerken. Duurdere A-merken kwamen slechts drie keer het beste uit de test prijs-kwaliteit.

Bron: Eigen verslaggeving/De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek