Gezondheidscampagnes betalen zichzelf terug
Zowat alle gezondheidscampagnes zijn kosteneffectief: elke geïnvesteerde euro verdient zichzelf op termijn twee tot twintig maal terug, doordat ze welvaartsziekten indijken. Dat blijkt uit een onderzoek van de vakgroep Maatschappelijke Gezondheidkunde van de UGent in opdracht van voormalig minister van Volksgezondheid Steven Vanackere.
Het onderzoek analyseerde 16 acties die zowel gezonde voeding als lichaamsbeweging promoten. Het ging onder meer om acties gericht naar kinderen, acties op de werkplek, acties gericht op lokale gemeenschappen zoals 'Start to Run' en mediacampagnes. 14 van de 16 campagnes blijken op termijn een positieve impact te hebben op het indijken van welvaartsziekten zoals hartaanvallen, diabetes en borstkanker.
Op basis van studies die het effect van de acties op korte termijn hadden aangetoond, werd een simulatie van de verwachte langetermijnuitkomsten gedaan bij verschillende doelgroepen, in de veronderstelling dat de actie 10 jaar wordt volgehouden. Vooral acties gericht op volwassenen, en in het bijzonder deze gericht op lokale gemeenschappen of massacampagnes blijken flink te renderen.
De investeringen, die afhankelijk van de soort actie variëren van 2 tot 850 euro per persoon, blijken zichzelf op termijn 2 tot 20 maal terug te betalen. Een gelijkaardige studie in de Verenigde Staten kwam al tot dezelfde conclusies.
Bron: Belga