Gemak van de supermarkt is nadelig voor streekproducten
nieuwsConsumenten staan over het algemeen positief tegenover streekproducten, zo blijkt uit een onderzoek aan Wageningen Universiteit. Maar het gemak van de supermarkt maakt dat consumenten liever niet naar verschillende winkels rijden om streekproducten te kopen. De Nederlandse ondervraagden kiezen voor streekproducten omdat ze het een milieubewuste keuze vinden of ze geven versheid en smaak aan als leidende motieven.
In het onderzoek worden slechts een aantal productcategorieën van streekproducten meegenomen, namelijk groente, fruit, zuivel en vlees. Uit de resultaten blijkt dat zowel 'gebruikers' als 'niet‐gebruikers' (zeer) positief zijn over streekproducten. Consumenten zijn met name tevreden over de kwaliteit en het uiterlijk van streekproducten en zijn wat minder eensgezind over de prijs‐kwaliteitverhouding en het imago, schrijft AgriHolland.
De ondervraagden noemen verschillende motieven om streekproducten te kopen. De milieubewuste consument kiest voor streekproducten omdat zij dit een milieubewuste keuze vinden en omdat zij denken dat streekproducten biologisch zijn, terwijl dat niet per definitie het geval is. Voor andere consumenten spelen versheid en smaak een belangrijke rol bij de keuze voor streekproducten.
Wie geen streekproducten koopt, geeft vooral het gemak van de supermarkt als reden. Zij vinden het te tijdrovend om naar verschillende winkels te moeten voor hun inkopen. Vrouwen blijken vaker streekproducten te kopen dan mannen en consumenten van middelbare leeftijd behoren tot de meer gebruikelijke kopers. Daarnaast blijkt dat middelbaar en hoger opgeleiden een grotere doelgroep vormen voor de verkoop van streekproducten dan lager opgeleiden.
Meer info: Ambachtelijk, Bourgondisch en Natuurlijk?!
Bron: AgriHolland