Europese regelgeving voor landbouwmachines in de maak

Er komt een uniforme, Europese regelgeving voor werkmachines op de openbare weg. Tot nu toe was het aan de lidstaten om verkeersveiligheidsnormen voor dergelijke machines vast te stellen. De Europese Commissie stelde nieuwe regels op om dit te uniformiseren. "Dit voorstel maakt het voor producenten mogelijk om machines zoals bouwmachines, oogstmachines en stadsmaaiers in één lidstaat te laten goedkeuren en zo toegang te krijgen tot de hele interne markt", zegt Europarlementslid en rapporteur van dit dossier Tom Vandenkendelaere (EVP).

1 december 2023  – Laatst bijgewerkt om 4 december 2023 24:31 Ruben De Keyzer
Lees meer over:

Af en toe moeten werkmachines zoals bouw- of landbouwmachines de weg op, om van het ene veld of de ene bouwplaats naar de andere te rijden. Dit kan gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken wanneer de machines bijvoorbeeld niet goed verlicht zijn of een beperkt gezichtsveld hebben. Daarom wil de Commissie uniforme veiligheidsregels opstellen voor alle voertuigen in de EU.

Het gaat hier onder meer om de remmen, stuurinrichting, gezichtsveld, verlichting, afmetingen enzovoort. Fabrikanten moeten dan aan deze eisen voldoen en hun machines onderwerpen aan verkeersveiligheidstests en controles op naleving voordat ze in de EU op de markt worden gebracht.  Als een machine de tests doorstaat, krijgt deze een certificaat waarmee hetzelfde type machine in de hele EU mag worden verkocht.

Sector reageert positief

Volgens Hans Verstreken, coördinator federatiewerking bij Fedagrim, zal een uniforme regelgeving heel wat voordelen kennen. “Hoewel er Europese richtlijnen bestaan, zijn er verschillen in hoe de Europese lidstaten deze wettelijk toepassen. Met een uniforme Europese regelgeving kunnen fabrikanten hun machines op een veel bredere markt verkopen. Zonder dat men deze machines telkens moet aanpassen om conform te zijn met bepaalde landen.”

Verstreken denkt niet dat de Belgische machines aan strenge veranderingen zullen worden onderworpen. “Misschien zal hier en daar een lichte aanpassing nodig zijn, maar dat mag geen problemen geven. Men voorziet ook een overgangsfase", aldus Verstreken.

Modernisering

“Een ander groot voordeel is dat je machines ook digitaal zal kunnen documenteren", zegt Verstreken. "Denk maar aan gebruiksaanwijzingen. Nu moeten die telkens op papier worden meegeleverd. Digitaal is handiger. Enkel de belangrijkste veiligheidswaarschuwingen moeten worden meegeleverd op papier.”

“Er worden ook al deuren opengezet voor autonoom zelfrijdende machines”, zegt Verstreken. “Hoe concreet dit is uitgewerkt, is me nog niet duidelijk. Maar ik vind het positief dat men hieraan denkt. Zelfrijdende machines zullen een grote rol spelen in de toekomst, gezien de moeilijkheid om geschikte chauffeurs te vinden.”

Welke machines?

Volgens het oorspronkelijk commissievoorstel zou de verordening gelden voor werkmachines met maximaal drie zitplaatsen, inclusief die van de bestuurder, en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van minder dan 40 kilometer per uur. Trekkers, vierwielers, aanhangwagens of machines die hoofdzakelijk bestemd zijn voor het vervoer van personen of dieren vallen niet onder de verordening. Machines die alleen op het grondgebied van één lidstaat in omloop zijn of die alleen in kleine series worden geproduceerd, zouden ook buiten het toepassingsgebied vallen.

De Europarlementsleden hebben verder gespecificeerd dat de verordening alleen betrekking mag hebben op nieuwe machines die zijn gemaakt door een EU-fabrikant, of nieuwe of tweedehandsmachines die zijn geïmporteerd uit een derde land. Daarnaast willen de parlementsleden dat ook gesleepte machines onder de verordening vallen en dat prototypes die in de praktijk getest worden niet onder de verordening vallen.

Overgangsperiode

Het voorstel voorziet in samenwerkings- en informatie-uitwisselingsmechanismen voor de lidstaten zodat alle landen onmiddellijk op de hoogte worden gebracht van eventuele problemen met een specifiek apparaat en van nieuwe machines die op de Europese openbare wegen mogen rijden. Belangrijk is dat de verordening ook voorziet in een overgangsperiode van acht jaar waarin fabrikanten kunnen kiezen of ze het EU-certificaat willen aanvragen of alleen aan de relevante nationale wetgeving willen blijven voldoen.

Het dossier werd afgelopen week in de Europese Commissie Interne Markt goedgekeurd. Allicht volgt de plenaire goedkeuring in december. "Vandaag hebben we de eerste stap gezet in de richting van de voltooiing van de Europese interne markt voor mobiele machines die niet bestemd zijn voor de openbare weg”, vertelt Vandenkendelaere (EVP). “Vergeleken met de 27 afzonderlijke goedkeuringsregelingen van vandaag, leveren we de fabrikanten in de EU voordeel op door de administratie en alle bijbehorende kosten te verlagen. Het resultaat is deze uitstekende balans tussen het stroomlijnen van procedures en het handhaven van de strengste veiligheidseisen voor deze machines in de hele Unie."

Ondanks moeilijke conjunctuur mikt Agribex op een positieve beurs
Uitgelicht
Nadat de vorige editie op de valreep moest geannuleerd worden door de coronapandemie, is Agribex helemaal klaar voor een nieuwe editie. Van 6 tot en met 10 december staat Brus...
30 november 2023 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek