Ecoscore in de maak bij Colruyt

Wat is de ecologische impact van producten die je in de supermarkt koopt? Daar wil Colruyt met de ecoscore een antwoord op bieden. Al is het niet eenvoudig om de milieu-impact in kaart te brengen.
7 januari 2020  – Laatste update 14 september 2020 14:52
Wat is de ecologische impact van producten die je in de supermarkt koopt? Daar wil Colruyt met de ecoscore een antwoord op bieden. Al is het niet eenvoudig om de milieu-impact in kaart te brengen.
De Nutri-Score, die aangeeft hoe (on)gezond een product is, kennen we al. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar informatie over de producten die ze aankopen. Daar wil Colruyt op inspelen en buigt zich over de ontwikkeling van tools om meer info te geven over hun producten. Op Radio 2 gaf Stefan Goethaert, directeur productie en kwaliteit bij Colruyt, meer uitleg over de komst van de ecoscore.
 
“Een ecolabel is complexer dan de Nutri-Score omdat die vertrekt van het product op zich”, vertelt Stefan Goethaert aan Radio 2. “Om de milieu-impact te meten, moet je de volledige keten in kaart brengen en dat is een moeilijke opdracht.” Het label zal nog niet voor dit jaar zijn. Al zullen de eerste resultaten wel al zichtbaar zijn in 2020, volgens Goethaert.
 
Het idee van een ecolabel is niet nieuw. In Groot-Brittannië testte Tesco, de grootste retailer in Engeland, al de ecoscore uit. Maar dat project werd stopgezet omdat het te moeilijk was.
 
Met de ontwikkeling van de ecoscore is Colruyt niet aan zijn groen proefstuk toe. In 2018 startte de groep met een testproject rond vertical farming waarin op jaarbasis zo’n 7.200 basilicumplantjes konden groeien. “Een eerste noodzakelijke stap om effectief tot vermarkting en verkoop van deze plantjes over te gaan, was de opschaling naar een grotere installatie van meerlagenteelt of vertical farming”, vertelt persverantwoordelijke Silja Decock. “Die stap zijn we nu volop aan het zetten: in de zomer van 2019 zijn we gestart met de bouw van een grotere installatie in een van onze distributiecentra in Halle. Dat de vertical farm in of vlak bij een eigen distributiecentrum moest komen was altijd al een voorwaarde om zo transportkilometers te vermijden.”
 
De retailer mikt op het voorjaar 2020 om de basilicumplanten met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk in de rekken te krijgen. “Het doel is ook nog steeds om de basilicumplanten in eerste instantie in de 31 Bio-Planet-winkels aan te bieden”, zegt Decock. “Met de grotere installatie, die we nu aan het bouwen zijn, zouden we de vraag van de Bio-Planet-klanten perfect moeten kunnen afdekken.” 

Bron: Radio 2 / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek