"Consument stelt een beetje chauvinisme op prijs"

In het zog van het klimaatdebat woedde de discussie over voedselkilometers twee jaar geleden in alle hevigheid. Het Laatste Nieuws ging in Delhaize, Colruyt en Carrefour kijken of er sindsdien iets veranderd is. Alle drie de ketens zeggen "verscherpte aandacht" te hebben voor de producten van bij ons. Maar tegelijk waarschuwen ze voor een populistische logica. "Een product dat hier in de serre groeit, is niet altijd beter voor het milieu dan fruit dat in de zon groeit en daarna met de boot naar hier komt", luidt het bij Colruyt.
7 februari 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07
Lees meer over:

In het zog van het klimaatdebat woedde de discussie over voedselkilometers twee jaar geleden in alle hevigheid. Het Laatste Nieuws ging in Delhaize, Colruyt en Carrefour kijken of er sindsdien iets veranderd is. De ketens zeggen "verscherpte aandacht" te hebben voor de producten van bij ons. Maar tegelijk waarschuwen ze voor een populistische logica.

Op het eerste gezicht is er de voorbije twee jaar weinig veranderd in de grote supermarktketens, zo stellen de journalisten van Het Laatste Nieuws vast. "Onze venkel van Carrefour komt uit Italië, de pink lady-appelen uit Frankrijk, onze paprika van Delhaize uit Spanje. En wie delicatessen op zijn bord wil, kan het nog veel verder gaan zoeken, met bijvoorbeeld groene asperges uit Peru".

Toch is er iets veranderd. Carrefour plaatst sinds kort bordjes met het logo 'Made in Belgium' boven groenten en fruit van eigen bodem. Ook Colruyt laat een Belgisch vlaggetje wapperen boven kwaliteit 'van bij ons'. "We merkten dat de klant een zeker chauvinisme op prijs stelt", zegt woordvoerster Julie Stordiau van Carrefour. "Er is vooral vertrouwen in de kwaliteit. Dat lokale producten minder belastend zijn voor het milieu, vindt een deel van de klanten ook belangrijk".

Maar de voorkeur voor Belgische producten is lang geen wet van meden en perzen. "Is het beter om vijf keer over en weer te rijden naar een kleine leverancier in ons land, vergeleken met één grote levering uit het buitenland. De discussie is complex", zegt Tony De Bock van Colruyt. Dat blijkt ook uit het assortiment biogroenten en -fruit bij Delhaize. 

De biopaprika's komen uit Israël en Spanje, de biokolen uit Nederland en de bioperen uit de VS. "Bioperen zijn momenteel niet beschikbaar in Europa, die worden dus ingevoerd", zegt Alain Hautman van Delhaize. "Wat de kolen uit Nederland betreft, is het zo dat er op de Belgische markt dikwijls niet genoeg beschikbaar is. Vandaar dat we ook in Nederland regelmatig bioproducten aankopen".

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek