Consument kiest voor goedkope voeding en dure iPad
nieuwsHet winkelgedrag van de Belgen illustreert dat het crisistijd is, zo blijkt uit een artikel in Het Nieuwsblad. "Uit onze bevraging van de superettes blijkt dat we niet minder maar vooral goedkopere dingen kopen", zegt Luc Andries van zelfstandigenorganisatie UNIZO. "Klanten grijpen sneller naar witte producten of huismerken." Opvallend: we beknibbelen op voeding maar staan in de rij voor de nieuwe iPhone of iPad.
Sinds de eurocrisis midden vorig jaar toesloeg, kopen consumenten minder. Dat schrijft Het Nieuwsblad op basis van de algemene teneur in de monitoring van het aankoopgedrag die door verschillende organisaties gebeurt. Op zoek naar voedingswaren laten we de duurdere A-merken vaker in de winkelrekken liggen. In kledingwinkels kopen we minder stuks en klussen voeren we zelf uit om geen dure stielman te moeten betalen.
UNIZO merkt op dat verkopers van iPhones en tabletcomputers wel goede zaken doen. "Ongelooflijk hoe die sector maar blijft producten op de markt brengen, waarvan iedereen denkt dat hij zonder niet kan leven", zegt Andries. "Het staat chic om gezien te worden met een iPhone of iPad, terwijl niemand de goedkope voedingswaren thuis in je ijskast ziet", oppert hij een mogelijke verklaring.
Bron: Het Nieuwsblad