Colruyt Group lanceert plantaardig merk: Boni Plan’t
nieuwsHet huismerk Boni Selection van Colruyt Group heeft er een nieuw submerk bij. Boni Plant’t brengt een breed assortiment van de bestaande vegetarische en veganistische Boni-producten samen onder één naam. De Belgische retailgroup wil de weg naar plantaardig voor de consument toegankelijker maken en tracht zo tegelijk ook de eigen vooropgestelde doelstelling inzake de eiwittransitie te realiseren.
Overkoepelend plantaardig merk
Naast Boni Eco en Boni Bio ligt nu ook Boni Plan’t in de voedingswinkels van Colruyt Group. Het merk plaatst meer dan 100 veggie en vegan Boni-producten in een nieuw jasje en breidt het assortiment uit met een aantal nieuwe plantaardige voedingsmiddelen. “Boni Plan’t wordt het overkoepelende merk van alles wat veggie en vegan is binnen het huismerk. Dat biedt meer eenduidigheid voor de consument en maakt plantaardig eten toegankelijker voor iedereen”, vertelt Hanne Poppe, woordvoerder bij Colruyt Group. Tijdens de lanceringsperiode de eerste helft van 2025 worden ook enkele volledig nieuwe producten toegevoegd aan het aanbod zoals plantaardige varianten voor pindakaas, room, kaas en yoghurt. De supermarktketen heeft de ambitie om het Boni Plan’t-assortiment in de toekomst nog verder uit te breiden.
Colruyt Group richt zich met het nieuwe merk niet uitsluitend op vegetariërs en veganisten. “We stellen vast dat de groep flexitariërs sterk groeit, mensen die één of meerdere dagen per week bewust geen vlees eten. We merken dat het voor mensen vaak nog een uitdaging is om hun weg te vinden in het plantaardige aanbod in de supermarkt. Met ons Boni Plan’t-assortiment willen we klanten inspireren en laten zien dat je met kleine aanpassingen of in kleine stapjes vlotter ook eens plantaardig kunt eten”, aldus Colruyt. Het sluit ook aan bij het genomen engagement op vlak van de Green Deal Eiwitshift. Met de oprichting van Boni Plan’t investeert Colruyt Group in haar eigen ambitie om de verkoop van eiwitproducten 60 procent plantaardige en 40 procent dierlijk te maken tegen 2028.
Eiwitshift
In 2021 lanceerde de Vlaamse overheid de ‘Green Deal Eiwitshift’. Die beoogt dat consumenten 60 procent van hun eiwitten uit plantaardige voeding halen en 40 procent uit dierlijke producten tegen 2030. Maar uit een rapport van het Departement Omgeving uit 2024 blijkt dat Vlaanderen nog ver verwijderd is van deze doelstelling. In 2023 haalde de Vlaming zijn eiwitten voor 41,3 procent uit plantaardige voeding en voor 58,7 procent uit dierlijke bronnen. Volgens de eiwitshift zou deze verhouding dus omgekeerd moeten worden tegen 2030.

Bron: Eigen berichtgeving
Beeld: Colruyt Group