Colruyt en Red Market vechten op prijs om de consument
nieuwsColruyt is nog steeds de goedkoopste supermarkt, maar de opkomst van Delhaize-dochteronderneming Red Market zorgt wel voor een "bikkelharde strijd". Albert Heijn valt terug van twee naar vier. Dat zegt Test-Aankoop in zijn jaarlijkse prijzenstudie. Test-Aankoop bezocht in januari en februari 737 supermarkten en noteerde 131.513 prijzen in drie categorieën: merkproducten (inclusief kaas, fijne vleeswaren, groenten en fruit), eersteprijsproducten en huismerken.
In de merkproducten staan Colruyt en Red Market op een gedeelde eerste plaats. In haar Red Market winkels, zo zijn er voorlopig maar drie in Vlaanderen en tien in Wallonië, biedt de groep Delhaize een beperkt assortiment aan tegen zeer lage prijzen. "In gemeenten waar zowel een Colruyt als een Red Market is, liggen de prijzen voor de merkproducten en verse producten bij Colruyt immers gemiddeld twee procent lager dan elders", zegt woordvoerder Ivo Mechels van Test-Aankoop. Het aantal Red Market winkels zal naar verwachting niet snel stijgen omdat deze formule ook marktaandeel afsnoept van de eigen Delhaize-winkels, en daar zijn volgens retailspecialist Gino Van Ossel vooral de zelfstandige franchisenemers niet blij mee.
Makro behoudt binnen die categorie zijn tweede plaats, al bedraagt de kloof met Colruyt en Red Market ondertussen vijf procent. Okay, de buurtwinkel van Colruyt, verkleinde het afgelopen jaar de kloof met de goedkoopste supermarktketen. Na de grote sprong voorwaarts van afgelopen jaar zakt Albert Heijn naar de vijfde plaats: de prijzen voor de nationale merken en het huismerk werden relatief duurder. Volgens de openbare omroep hebben de andere ketens hun prijzen op scherp gezet toen Albert Heijn in de gunst van de Vlaamse consument probeerde te geraken. Duurste supermarkt is Smatch, merkproducten kosten er gemiddeld een kwart meer dan bij Colruyt of Red Market.
Van de eigen merken (een combinatie van de categorie eersteprijsproducten en huismerken aangezien de harddiscounters dat onderscheid niet langer maken) zijn Colruyt en de Franse keten Leader Price het goedkoopst. Opvallend is dat het aanbod van Aldi en Lidl nog vóór de goedkoopste eersteprijsproducten van Match en Smatch strandt. Binnen de Delhaize-groep werden vooral de huismerken goedkoper in vergelijking met vorig jaar.
Test-Aankoop besluit, uit een combinatie van de drie categorieën producten, dat Colruyt de goedkoopste is voor de doorsnee consument, op de hielen gevolgd door Red Market. De consumentenorganisatie ontwikkelde verder een nieuwe elektronische module waarmee consumenten, op basis van hun koopgedrag en woonplaats, kunnen nagaan hoeveel ze besparen door te kiezen voor de goedkoopste winkel in hun buurt.
Bron: Belga / VRT / eigen verslaggeving