header.home link

Carrefour krijgt in Frankrijk 425.000 euro boete voor te grote promoties op voeding

19 maart 2021

In Frankrijk heeft supermarktketen Carrefour een boete gekregen van 425.000 euro omdat ze te grote promoties aanbood op voedingsproducten. De boete werd opgelegd door de Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes, kortweg DGCCRF. Deze Franse fraudewaakhond baseerde zich voor zijn beslissing op wetgeving die ervoor moet zorgen dat landbouwers beter verloond worden. De wet is begin 2019 in werking getreden.

Lees meer over:

In december 2018 keurde het Franse parlement een wet goed die moet leiden tot meer evenwichtige verhoudingen tussen de verschillende schakels in de agrovoedingsketen. Een beter inkomen voor de landbouwers en gezond en duurzaam voedsel dat voor iedereen toegankelijk is vormen daarbij de uitgangspunten. De wet voorziet in een experimentele fase van twee jaar, nadien komt er een evaluatie.  

Promoties van meer dan 34 procent verboden

Twee maatregelen staan centraal in de nieuwe wetgeving. Zo wordt de drempel voor verkoop met verlies van voedingsproducten met tien procent opgetrokken. Daarnaast zullen vanaf 1 januari 2019 geen promoties meer toegelaten zijn op voedingsproducten die meer dan 34 procent van de verkoopprijs aan de consument bedragen. Concreet betekent dit dat ‘1 + 1 gratis’ niet langer meer kan, een derde product gratis aanbieden bij aankoop van twee producten, is wel mogelijk. Het volume van promoties moet ook beperkt blijven tot 25 procent van het geraamde omzet- of aankoopvolume.

Voor inbreuken op deze wetgeving heeft DGCCRF nu een boete opgelegd aan Carrefour Hypermarchés van 425.000 euro. Volgens vaststellingen van de controlediensten van de Franse fraudewaakhond zou Carrefour promoties op voeding hebben aangeboden die hoger zijn dan 34 procent van de consumentenprijs. Het zou gaan om kortingen die klanten konden ontvangen in het kader van een getrouwheidsprogramma, weet LSA, een Frans retailvakblad. Carrefour heeft al aangegeven in beroep te gaan tegen de boete.

Volgt België?

In tegenstelling tot Frankrijk heeft ons land zo geen strenge wetgeving op promoties met voedingsmiddelen. Nochtans gaan er wel stemmen op om stuntacties met voeding aan banden te leggen. Zo werd een 1 + 5 gratis-actie van Albert Heijn recent nog zwaar veroordeeld in de Commissie Landbouw van het Vlaams Parlement. Ook landbouworganisaties en de koepel van zelfstandige buurtsupermarkten waren zwaar verontwaardigd over de promotiestunt van Albert Heijn.

Hoewel Vlaams landbouwminister Hilde Crevits (CD&V) geen wettelijke bevoegdheid heeft om dergelijke stuntacties aan banden te leggen, geeft ze aan dat ze met prijsstunts zoals die van Albert Heijn, absoluut niet tevreden is. "Dit doet onze kwalitatieve landbouwproducten en de inspanningen van onze land- en tuinbouwers oneer aan. De retailmarkt is een zeer competitieve markt, maar het is de boer die in deze 'race to the bottom' de grootste verliezer dreigt te worden."

Ze wees er nog op dat federaal minister Pierre-Yves Dermagne wel aan de Economische Inspectie gevraagd heeft om de wettelijkheid van de promotieactie van Albert Heijn te onderzoeken. 

Uitgelicht
Prijsstunts van supermarktketens met voeding tonen geen respect voor de duurzaamheidsinspanningen van de land- en tuinbouwers, geven een verkeerd signaal aan de consument en l...
17 maart 2021 Lees meer

Bron: LSA / eigen verslaggeving

Beeld: Carrefour

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek