nieuws

Belgen willen kwaliteitsvlees voor weinig geld

nieuws
Belgen consumeren gemiddeld 5,8 maal per week vlees. Bij het kopen van vleesproducten komt de kwaliteit van het vlees op de eerste plaats. In tweede instantie wordt gekeken naar de prijs en het derde criterium is versheid. Dan volgen smaak, het uitzicht van het aangeboden stuk vlees, de geur en het vertrouwen in het verkooppunt, meldt OIVO.
28 november 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:16
Lees meer over:

Belgen consumeren gemiddeld 5,8 maal per week vlees. Bij het kopen van vleesproducten komt de kwaliteit van het vlees op de eerste plaats. In tweede instantie wordt gekeken naar de prijs en het derde criterium is versheid. Dan volgen smaak, het uitzicht van het aangeboden stuk vlees, de geur, het vertrouwen in het verkooppunt en de afwezigheid van risico's in verband met de voedselveiligheid, meldt OIVO.

Vlees is de grootste uitgavenpost binnen voeding. Het vlees dat vandaag de dag verkrijgbaar is, wordt dan wel als van betere kwaliteit beschouwd (57%), toch denken bijna acht op de tien consumenten dat vlees duurder is dan voorheen. Tegelijk zeggen zes op de tien consumenten dat ze de voorbije 12 maanden een daling van hun koopkracht ervaren hebben. Deze twee factoren hangen volgens OIVO samen en vormen de voornaamste verklaring voor de beperking van de vleesconsumptie.

Niettemin komt de prijs maar op de tweede plaats als men de Belgen vraagt welke criteria hun keuze van een vleesproduct bepalen. De kwaliteit van het vlees is het belangrijkste criterium. Door de koopkrachtvermindering beperken de minder begoede sociale groepen wel hun vleesconsumptie. Bijna vier op de tien consumenten zeggen dat ze de voorbije maanden minder vlees geconsumeerd hebben, niet alleen om kosten te besparen maar ook ten voordele van meer groenten en fruit met het oog op hun gezondheid. Kip of gevogelte heeft daar het minst onder te lijden.

Als het idee hen wordt aangereikt, bevestigt de grote meerderheid van de consumenten dat ze meer aandacht voor het milieu hebben dan voorheen en bevestigen ze dat hun keuze meer naar vlees van betere kwaliteit uitgaat. Als hun gevraagd wordt om spontaan te zeggen wat hun vleeskeuze bepaalt, dan worden er nauwelijks milieu- of gezondheidsargumenten genoemd.

Kip (93%), rundvlees (87%), varkensvlees (83%), kalfsvlees (80%) en kalkoen (74%) zijn de vleessoorten die de Belgische consumenten het meest eten. De andere soorten (lam, wild, konijn, eend, paard, geit) hebben veel minder succes, zeker bij de minder begoeden. Er wordt weinig biologisch vlees geconsumeerd, ongeacht van welke soort. OIVO verklaart dat door de hogere prijs, maar ook door het feit dat de consument het belang van biologisch vlees niet goed inziet.

Het onderzoek werd in 2011 uitgevoerd in opdracht van het Onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties (OIVO) bij 657 Franstalige Belgen van 18 jaar en ouder.

Meer info: OIVO-studie vleesconsumptie

Bron: eigen verslaggeving/Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek