nieuws

Antwerpse gouverneur luistert naar 'Red de Keer'

nieuws
De Antwerpse gouverneur Cathy Berx is bezig aan een tournee langs alle gemeenten in haar provincie. Het belangrijkste punt tijdens haar bezoek aan Ranst was de ontmoeting met de actievoerders van 'Red de Keer', die al vijf jaar strijden voor het behoud van een grote landbouwzone tussen Wommelgem, Ranst, Wijnegem en Schilde.
31 oktober 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:09
Lees meer over:

De Antwerpse gouverneur Cathy Berx is bezig aan een tournee langs alle gemeenten in haar provincie. Het belangrijkste punt tijdens haar bezoek aan Ranst was de ontmoeting met de actievoerders van 'Red de Keer', die al vijf jaar strijden voor het behoud van een grote landbouwzone tussen Wommelgem, Ranst, Wijnegem en Schilde.

De Vlaamse overheid heeft De Keer voorbestemd als zoekzone voor industrie. Veerle Verhulst van het actiecomité maakte de gouverneur duidelijk dat de lokale bewoners en de landbouwers niet opgezet zijn met die plannen. "Niet alleen dreigt waardevol natuurgebied verloren te gaan, maar bovendien is de wegeninfrastructuur in en rond de gemeente niet in staat om bijkomend verkeer te verwerken", onderstreepte ze.

Daarna sprak Berx met twee landbouwers, wiens bedrijven gevestigd zijn op De Keer. Akkerbouwer Jan Smits en varkenshouder Hugo Claessens hebben zwaar geïnvesteerd in een biogasinstallatie om groene stroom op te wekken. "Als men hier industrie gaat inplanten, moeten ze ons onteigenen en zijn we alles kwijt waar wij en onze families tientallen jaren voor gewerkt hebben", legde Smits uit.

De gouverneur hoedde er zich voor om uitspraken te doen over dit dossier van de Vlaamse regering. "Ik ben naar hier gekomen om naar jullie grieven te luisteren en om de streek te verkennen. Wel ben ik me er bewust van dat Ranst een groot mobiliteitsprobleem heeft. Daarom zal ik het dossier goed opvolgen", beloofde Berx.

Ook burgemeester Lode Hofmans maakte de gouverneur duidelijk dat het gemeentebestuur van Ranst zich niet zomaar gewonnen geeft. "Voor er iets wordt beslist, moet er een oplossing komen voor het mobiliteitsprobleem. Pas dan willen we in samenspraak met de bewoners mee aan tafel gaan zitten", luidt het.

Meer informatie: Red de Keer

Bron: Het Nieuwsblad/Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek