nieuws

Amsterdamse winkels verlagen prijzen gezonde voeding

nieuws
Supermarkten in achtergestelde buurten van Amsterdam gaan volgend jaar bij wijze van proef stuntprijzen lanceren voor groenten en fruit. Dan moet duidelijk worden of consumenten daardoor meer gezonde voeding aankopen. Het onderzoek is een initiatief van het Instituut voor Gezondheidswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam.
2 november 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:09

Supermarkten in achtergestelde buurten van Amsterdam gaan volgend jaar bij wijze van proef stuntprijzen lanceren voor groenten en fruit. Dan moet duidelijk worden of consumenten daardoor meer gezonde voeding aankopen. Het onderzoek is een initiatief van het Instituut voor Gezondheidswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

"We gaan volgend jaar in achterstandswijken een experiment uitvoeren met prijsmaatregelen om te kijken of de voedingskeuze van consumenten hierdoor verandert", zegt directeur Jaap Seidell van het Instituut voor Gezondheidswetenschappen in De Telegraaf. "Uit interviews is gebleken dat mensen heel gevoelig zijn voor aanbiedingen. Dus lijkt het een goed idee om supermarkten te laten stunten met prijzen van groenten en fruit in plaats van chips. We verwachten er veel van".

Hoeveel supermarkten uiteindelijk zullen deelnemen aan het onderzoek, is nog niet bekend. "De onderhandelingen lopen nog. Maar het wordt een omvangrijk experiment waar heel veel supermarktketens aan zullen deelnemen. Dat is ook een vereiste om de effecten goed te kunnen meten", zegt Seidell.

Het Instituut voor Gezondheidswetenschappen onderzocht eerder al in opdracht van minister van Volksgezondheid Ab Klink de rol van prijzen bij de keuze van consumenten. Seidell adviseerde op basis van die studie om de prijzen voor gezonde voeding te verlagen. Omdat de minister de bevindingen niet overtuigend genoeg vond, komt er nu dus een vervolgonderzoek.

Jaak Seidell is ervan overtuigd dat mensen als gevolg van de economische crisis steeds ongezonder gaan eten, omdat gezonde voeding nu eenmaal duurder zou zijn. "Het snoepgebruik en de bezoeken aan fastfoodrestaurants nemen als gevolg van de crisis toe", meent de directeur.

Bron: De Telegraaf

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek