Aantal voedselklachten met helft gestegen in twee jaar tijd

In twee jaar tijd is het aantal 'voedselklachten' met de helft gestegen. Dat heeft vtm maandag gemeld op basis van cijfers van het Voedselagentschap. Vorig jaar kreeg het agentschap 2.265 klachten van ongeruste consumenten, in 2006 waren dat er 1.500. "De consument is veel bewuster geworden. Hij stelt steeds meer vragen en wordt veeleisender," zegt Lieve Busschots, woordvoerster van het Voedselagentschap. "Consumenten betalen voor hun product en willen dan ook waar voor hun geld".
9 februari 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07
Lees meer over:

In twee jaar tijd is het aantal 'voedselklachten' met de helft gestegen. Dat heeft vtm maandag gemeld op basis van cijfers van het Voedselagentschap. Vorig jaar kreeg het agentschap 2.265 klachten van ongeruste consumenten, in 2006 waren dat er 1.500.

"De consument is veel bewuster geworden. Hij stelt steeds meer vragen en wordt veeleisender," zegt Lieve Busschots, woordvoerster van het Voedselagentschap. "Consumenten betalen voor hun product en willen dan ook waar voor hun geld". Consumenten klagen vooral over  de hygiëne in restaurants en winkels (873 klachten).

Daarnaast bellen ze naar het agentschap om te melden dat producten niet meer vers zijn. Zowat 200 dossiers gingen specifiek over een  voedselvergiftiging. Verder zijn er nog klachten over dierenwelzijn (100) en de overtreding van de tabakswet (395). Het Voedselagentschap maakt zich sterk dat elke klacht wordt behandeld.

Het agentschap werkt momenteel aan een nieuw systeem, zodat de consument ook via het internet een klacht kan indienen.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek