Witte melk vecht terug tegen melkdranken

De gemiddelde Belg besteedt een steeds grotere hap uit zijn budget aan melk en melksubstituten zoals sojadrinks. Vorig jaar besteedde hij er respectievelijk 50,38 en 6,78 euro aan, een stijging van 7,5 procent ten opzichte van 2007. Het aangekochte volume per capita bleef nagenoeg stabiel, terwijl de consumptiemelk in 2008 bijna vijftien procent duurder werd.
29 april 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:48
Lees meer over:

De gemiddelde Belg besteedt een steeds grotere hap uit zijn budget aan melk en melksubstituten zoals sojadrinks. Vorig jaar besteedde hij er respectievelijk 50,38 en 6,78 euro aan, een stijging van 7,5 procent ten opzichte van 2007. Het aangekochte volume per capita bleef nagenoeg stabiel, terwijl de consumptiemelk in 2008 bijna vijftien procent duurder werd. Dat meldt VLAM.

De voorbije vijftien jaar steeg de totale melkbesteding van 30 naar ruimt 57 euro per capita. Die forse stijging is te verklaren door de verschuiving van het verbruik wat witte consumptiemelk naar duurdere melkdranken en naar sojadrinks. Het volumeaandeel van melkdranken en –substituten steeg jaarlijks om in 2007 een voorlopige top van 22 procent te bereiken.

De verschuiving van de melkbesteding naar deze melkdranken en –substituten is vorig jaar gestopt. Na een jarenlange daling is het aandeel van de witte melk binnen de consumptiemelk terug gestegen, en dat vooral onder impuls van de volle en halfvolle melk. Met bijna de helft van de melkplas is de halfvolle witte melk overigens veruit het belangrijkste segment.

Vanaf het derde kwartaal van 2007 is de winkelprijs van melk fors gaan stijgen. Die stijging zette zich begin 2008 door om daarna terug te vallen. Melk wordt voor het overgrote deel in de supermarkten gekocht. De grootwarenhuizen hebben hun aandeel in het melkvolume weten te verhogen van 79 procent in 1992 tot bijna 94 procent in 2008. De hard discount scoort een aandeel van ruim 40 procent.

De gemiddelde Waal consumeerde vorig jaar 1,7 liter melk meer dan de Vlaming. De grote melkdrinkers blijven de gezinnen met kinderen. Zij nemen 53,8 procent van de melkplas voor hun rekening, terwijl ze slechts 37 procent van de bevolking vertegenwoordigen. De gezinnen met kinderen kopen hun melk relatief meer bij de hard discount.
 

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek