nieuws

Veggie-organisatie EVA analyseert de diverse sectoren

nieuws
EVA vzw, het Ethisch Vegetarisch Alternatief, viert haar tienjarig bestaan op 10 oktober. Daarvoor lanceert EVA een wervende verjaardagscampagne. EVA analyseert ook hoe de verschillende sectoren in België het er vanaf brengen op het vlak van vegetarische voeding en neemt daarbij ook de landbouwsector onder de loep.
22 september 2010  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:56
Lees meer over:

EVA vzw, het Ethisch Vegetarisch Alternatief, viert haar tienjarig bestaan op 10 oktober. Daarvoor lanceert EVA een wervende verjaardagscampagne. De campagne is opgebouwd rond het meisje Eva dat voor haar tiende verjaardag wenst dat iedereen meer vegetarisch eet. EVA analyseert ook hoe de verschillende sectoren in België het er qua vegetarische voeding vanaf brengen en neemt daarbij ook de landbouw onder de loep.

Het Ethisch Vegetarisch Alternatief werd in 2000 opgericht door een handvol vrijwilligers uit het Gentse. Vandaag werkt EVA met vijf betaalde krachten vanuit haar hoofdkwartier en vegetarisch infocentrum in Gent en doet ze beroep op vele tientallen vrijwilligers. De organisatie heeft zo’n 4.000 leden en is daarmee na de Vegetarian Society of the UK de grootste vegetarische organisatie in Europa. De organisatie haalde het wereldnieuws toen de stad Gent besliste de ‘Donderdag Veggiedag’-campagne officieel te ondersteunen. EVA wordt gesubsidieerd door de Vlaamse overheid als een beweging binnen het sociaal-cultureel volwassenenwerk.

Voor haar tienjarig bestaan vertelt het Ethisch Vegetarisch Alternatief het verhaal van Eva, een heel gewoon tienjarig meisje met een heel ongewone verjaardagswens. Eva Struycken uit Puurs besloot een jaar geleden om vegetariër te worden. Ze had op school geleerd dat te veel vlees eten niet goed is voor het milieu en de gezondheid, en vond het ook erg voor de dieren. Nu ze tien wordt, vraagt ze dat iedereen haar belooft wat meer vegetarisch te eten of om vegetarisch te koken voor iemand anders. De BV’s die al reageerden op haar oproep zijn te zien op www.evawordt10.be.

Naast deze wervende campagne bekijkt EVA vzw ook hoe de verschillende sectoren in België het de afgelopen tien jaar deden op het vlak van vegetarische voeding. EVA schat dat er een kwart miljoen (strikte) vegetariërs in België zijn. Daarnaast zijn er volgens EVA nog veel meer flexitariërs (zie die hoofdzakelijk vegetarisch eten maar af en toe een uitzondering maken) en vooral veel parttime vegetariërs (zij die een aantal dagen in de week geen vlees eten). Uit een enquête van EVA blijkt dat dat vier op vijf vegetariërs en flexitariërs vrouwen zijn.

Ook de overheid wordt volgens EVA langzaamaan gevoelig voor het thema vlees en ziet de voordelen in van meer veggie. Op stedelijk niveau is er officiële ondersteuning voor de campagne Donderdag Veggiedag in Gent, Hasselt, Mechelen en Eupen. In vele andere steden is er grote interesse of worden er al specifieke initiatieven genomen. De Vlaamse Overheid ondersteunt EVA met subsidies. Op het vlak van volksgezondheid kan het beter: EVA vindt het vreemd dat minder vlees eten niet staat ingeschreven als doelstelling in het Vlaams actieplan voeding en beweging.

Wat landbouw betreft, verwijst EVA naar landbouworganisatie Boerenbond die volgens haar nog steeds niet overtuigd is dat we te veel vlees produceren. “Voorzitter Piet Vanthemsche liet zich wel al ontvallen dat we te veel vlees consumeren”, aldus EVA. De vegetarische organisatie stelt vast dat er langzaam maar zeker initiatieven worden genomen om het welzijn van landbouwdieren te vergroten, maar meent dat de sector geen oren heeft naar de productieverlaging die EVA daarvoor noodzakelijk en onvermijdelijk acht.

In België worden typisch vegetarische producten zoals vleesvervangers vooral gemaakt door kleinere bedrijven, aldus EVA. “Alpro soya is het enige grotere Belgische bedrijf dat uitsluitend plantaardige voedingsproducten maakt. Daarnaast raken ook grotere voedingsbedrijven en zelfs traditionele vleesverwerkende bedrijven meer en meer geïnteresseerd in de ontwikkeling van vegetarische alternatieven.”

“Steeds meer restaurants zetten vegetarische gerechten op het menu. Maar topchefs durven zich nog altijd redelijk laatdunkend uitlaten over vegetarisch eten”, zegt EVA. Het aanbod vegetarische producten in de winkelrekken breidt langzaam maar zeker uit. “Delhaize is koploper, Colruyt lijkt aan een inhaalbeweging bezig te zijn en ook bij Aldi zijn er ondertussen vleesvervangers te vinden”, luidt de analyse van EVA. In alle supermarktketens is er volgens EVA nog ruimte voor verbetering en uitbreiding.

Het Ethisch Vegetarisch Alternatief besluit haar analyse met de media en stelt dat er regelmatig aandacht is voor de vleesproblematiek en doorgaans komen vegetarisme en vegetariërs daar goed uit. EVA hekelt anderzijds de kookprogramma’s die of geen aandacht hebben voor vegetarisch eten of het belachelijk maken. De vegetarische organisatie besluit met de vaststelling dat dieren op tv nog te vaak misbruikt worden voor entertainment.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek