Mestbank gelooft in partnerschap met politiek en sector

In de nasleep van de actie van een 100-tal Oost-Vlaamse boeren tegen het nieuwe mestactieplan en tegen de werking van de Mestbank, doet die laatste haar controlebeleid uit de doeken. “Sanctionering is pas de vierde en laatste stap van ons controlebeleid. Strategie, informatie en begeleiding en een waarschuwing gaan daaraan vooraf”, zegt woordvoerder Jan Mosselmans.
4 maart 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:58
Lees meer over:

In de nasleep van de actie van een 100-tal Oost-Vlaamse boeren tegen het nieuwe mestactieplan en tegen de werking van de Mestbank, doet die laatste haar controlebeleid uit de doeken. “Sanctionering is pas de vierde en laatste stap van ons controlebeleid. Strategie, informatie en begeleiding en een waarschuwing gaan daaraan vooraf”, zegt woordvoerder Jan Mosselmans.

De Mestbank werkt in haar controlebeleid altijd in vier stappen: strategie, informatie en begeleiding, waarschuwing en pas daarna gerichte sanctionering. De Mestbank doorloopt die stappen trouwens steeds in overleg met alle landbouworganisaties. Elk jaar maakt de Mestbank zo’n controleactieplan dat besproken wordt met ABS, Boerenbond en VAC.

Als voorbeeld noemt Mosselmans de benadering van de grondloze tuinbouwsector, een nieuwe doelgroep in het vorige MAP. “Die werd eerst in kaart gebracht en samen met de organisaties werden knelpunten vastgesteld. Uitgebreide sensibilisering is ondertussen volop aan de gang. Pas in een latere fase zal handhaving optreden”, illustreert de wordvoerder van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM).

“Het controleactieplan voor 2011 gaat nog meer inzetten op risicogebieden en risicobedrijven”, kondigt Mosselmans aan. Zo’n 80 procent van de handhavers zullen worden ingezet om controle uit te oefenen in gebieden en op bedrijven die na een risicoanalyse zijn geselecteerd. “Daardoor komt er een veel gerichtere controle in de probleemgebieden en bij probleembedrijven”, legt hij uit.

De Vlaamse Landmaatschappij wil naar eigen zeggen een modern overheidsagentschap zijn, waar efficiëntie en slagkracht voorop staan. Daarom wil ze met de kritiek die ze vandaag krijgt ook iets doen. Ze laat een doorlichting uitvoeren van het mestdecreet en van de werking van de Mestbank onder leiding van een externe instantie met een sterke participatie van landbouw- en milieuorganisaties en de VLM. “Op basis van de bevindingen van die externe studie zal de VLM de werking van de Mestbank zo nodig bijsturen”, kondigt Mosselmans aan. Tegen eind dit jaar worden er op basis van de doorlichting duidelijke keuzes gemaakt zowel op organisatorisch als op wetgevend vlak.

De Mestbank laat nog weten dat de sector voor cruciale maanden staat want in mei moet Vlaanderen Europa kunnen overtuigen dat concrete initiatieven genomen worden om de waterkwaliteit in Vlaanderen nog sneller te verbeteren. “Pas dan zal de EU Vlaanderen de zo begeerde derogatie toekennen”, beseft Mosselmans. “Het wordt zowat een examen van Vlaanderen bij Europa, maar dan een gezamenlijk examen: de politiek, de sector en de Mestbank samen.” De Mestbank besluit met het geloof in dat partnerschap en wil daar blijven op inzetten om “samen de derogatie binnen te halen”.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek