"Kwaliteit, versheid, smaak en voedselveiligheid telt"
nieuwsVoor het tiende jaar op rij heeft OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, bestudeerd hoe consumenten hun producten en hun winkels kiezen. Bij het kiezen van voedingswaren staat voor 84 procent van de consumenten de kwaliteit, de versheid, de smaak en de veiligheid voorop als belangrijkste keuzecriteria.
Wanneer consumenten voedingswaren kiezen dan houden ze ook rekening met andere criteria zoals het respect voor het milieu, de prijs, de eerlijke handel en de geur. Deze keuzecriteria worden door meer dan twee derde van de consumenten vernoemd.
Hoe ouder de consumenten worden, hoe meer belang ze hechten aan de informatie die te vinden is op de verpakking of die de verkoper verstrekt. Het belang dat gehecht wordt aan ethisch verantwoorde productie (arbeidsomstandigheden, fairtrade, milieu, dierenwelzijn) is ook veel sterker aanwezig dan de voorgaande jaren. Gemiddeld zijn deze voor twee derde van de consumenten een keuzecriterium.
Bij het kiezen van een voedingswinkel baseert de consument zich op de nabijheid, de prijs en de kwaliteit van de producten. Nabijheid van de winkel is voor het zesde opeenvolgende jaar het doorslaggevende criterium voor het kiezen van een verkooppunt voor voeding.
"2011 lijkt een overgangsjaar voor de consument", zegt OIVO-directeur Marc Vandercammen. "De prijs blijft wel een keuzebepalende factor voor een product, maar de consument interesseert zich voor de kwaliteit van de informatie die de merken verstrekken. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de klanten zich afkeren van merken die misleidende claims hanteren."
Meer info: Consumer Behavior Monitor