Friet nog steeds veel populairder dan pita of hamburger
nieuwsOndanks de opmars van de hamburger en pita, is een bakje friet nog steeds de onbedreigde nummer één voor de Vlaming die zin heeft in een warme, snelle hap. 57 procent van de Vlamingen gaat maandelijks naar de frituur. Voor het hamburgerrestaurant en de pitabar is dit respectievelijk 18 en 22 procent. Dat blijkt uit een consumentenonderzoek in opdracht van VLAM.
Op een gemiddelde dag gaat 3,1 procent van de Belgen naar een frituur. In het weekend moet je het langst aanschuiven voor een bakje friet. Meer mannen dan vrouwen gaan naar de frituur en de grootste liefhebbers zitten in de leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar, op de hielen gezeten door de groep van 15 tot 24-jarigen.
De enquête peilde ook naar de redenen die 'het frietkot' zo populair maken. De smaak van de frieten zelf is daarbij doorslaggevend. Een bezoek aan de frituur blijkt ook een ideale manier om bijvoorbeeld de werkweek, een uitstap of vakantie af te ronden. Andere pluspunten zijn de snelle bediening en het gemak. Bijna driekwart van de Belgen gaat bijna altijd naar dezelfde frituur.
De 'Week van de Friet' loopt van 30 november tot en met 6 december. Sinds 2000 wordt dit initiatief jaarlijks georganiseerd door VLAM, in samenwerking met de Vlaamse frituristen en aardappelschilbedrijven. Tussen donderdag 3 en zondag 6 december geeft 'Frietrock' de feestweek nog wat extra schwung, met een reeks gratis concerten in en rond frituren.
Meer informatie: Week van de Friet