Boerenbond keurt nieuwe expressweg Woesten-Ieper af
nieuwsVrijdag stelde de Vlaamse regering het RUP ‘Wegverbinding Ieper-Veurne’ voorlopig vast. Boerenbond blijft ervan overtuigd dat de bypass van de Noorderring (N38) naar de N8 boven Woesten maatschappelijk en financieel te duur is als kosten en baten worden afgewogen. Boerenbond zal daarom bezwaar indienen tegen het RUP in het komende openbaar onderzoek.
In uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen werd in 2003 een studie opgestart over de verbinding Ieper-Veurne. De Vlaamse regering koos uiteindelijk voor de Reningsestraat en gaf de opdracht voor de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) en een Project-MER. Het ontwerp-RUP is inmiddels voorlopig vastgesteld door de Vlaamse regering en gaat na publicatie in openbaar onderzoek.
Tot grote tevredenheid van Boerenbond is er tussen Woesten en Veurne geen sprake meer van een expressweg. De breedte van de weg blijft beperkt en het landbouwverkeer mag verder gebruik blijven maken van de N8. Het zal dus niet zo snel meer gaan als oorspronkelijk gepland, maar wel veiliger.
Wat Boerenbond wel verwondert, is dat de Vlaamse regering tevreden is met een gewone weg tussen Veurne en Woesten, maar blijft vasthouden aan een nieuwe expressweg tussen Woesten en Ieper. Het nieuwe tracé gaat via een pas uitgevoerde ruilverkaveling, treft heel wat landbouwbedrijven en snijdt het landschap nog eens in twee. "Woesten en Elverdinge zijn toch gewone doortochten zoals er zoveel in Vlaanderen zijn. Gaat de minister overal omleidingswegen aanleggen", vraagt de landbouworganisatie zich af.
Boerenbond blijft er van overtuigd dat, naast een aanpassing van de huidige N8, enkel een bypass rond Brielen verantwoord is om een duurzaam antwoord te geven op het probleem van de verbinding Ieper-Veurne. Daarmee wordt het knelpunt van de doortocht doorheen Brielen aangepakt, wordt een vlotte verbinding tussen Ieper en Veurne gerealiseerd en wordt de open ruimte maximaal gespaard.
Boerenbond vraagt daarom de herinrichting van de volledige N8 van Veurne tot Ieper en geen nieuwe bypass tussen Ieper en Woesten (Reningsestraat). Dat moet gepaard gaan met een grondige evaluatie van de verkeersdoorstroming en -veiligheid van de vernieuwde N8 en een flankerend beleid waardoor de impact van de werken voor de landbouwsector tot een minimum beperkt wordt.