Belgische kazen verhogen marktaandeel tot 21,3 procent

De gemiddelde Belg kocht vorig jaar 11,85 kilogram kaas. Daarmee stabiliseert het huishoudelijk verbruik zich ten opzichte van 2007. Opvallend is wel het succes van de Belgische kazen. Die kenden in 2008 een volumestijging van drie procent en zien hun marktaandeel met 0,6 procent stijgen tot 21,35 procent, zo blijkt uit cijfers van VLAM.
5 mei 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:48
Lees meer over:

De gemiddelde Belg kocht vorig jaar 11,85 kilogram kaas. Daarmee stabiliseert het huishoudelijk verbruik zich ten opzichte van 2007. Opvallend is wel het succes van de Belgische kazen. Die kenden in 2008 een volumestijging van drie procent en zien hun marktaandeel met 0,6 procent stijgen tot 21,35 procent, zo blijkt uit cijfers die GfK verzamelde in opdracht van VLAM.

Ondanks de stagnatie van vorig jaar is het kaasverbruik de jongste jaren fors gegroeid. Zo lag vorig jaar één kilogram kaas meer op de plank van de gemiddelde Belg dan acht jaar geleden. Hij besteedde bijna 108 euro aan het product, een stijging van tien procent in vergelijking met 2007. De gemiddelde kaasprijs kwam vorig jaar uit op 9,09 euro per kilogram. De hoge penetratie van 99,4 procent wijst erop dat ongeveer elke Belg wel kaas lust.

Meest geliefd is de harde-korstkaas. Deze categorie nam vorig jaar 54 procent van het kaasvolume voor zijn rekening. Daarna volgden zachte kaas met 17,6 pct, gesmolten kaas met 11,3 pct, halfharde kaas met 8,1 pct, verse kaas met 6,4 pct en tot slot geiten- en schapenkaas met 2,7 pct. Er is weinig verschuiving tussen de verschillende kaascategorieën in ons land. Toch groeit het halfharde segment het hardst.

De Waal at vorig jaar 2,5 kilogram en de Brussel 2,1 kilogram kaas meer dan de Vlaming. Per capita kwam de Vlaming uit op 10,8 kilogram. De grootste kaasverbruikers zijn de gezinnen met kinderen, met de welgestelde gezinnen voorop. De gezinnen met kinderen nemen 47 procent van het gekochte kaasvolume voor hun rekening, terwijl ze slechts 37 procent van de Belgische bevolking vertegenwoordigen.

De supermarkten hebben bijna 91 procent van de kaasmarkt in handen. De overige negen procent wordt verdeeld tussen de gespecialiseerde zuivelhandel en de overige kanalen zoals melkventers, kruideniers en hoeves met thuisverkoop.
 

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek