nieuws

Zuivelcoöperaties Milcobel en FrieslandCampina willen fuseren

nieuws

De Nederlandse zuivelreus FrieslandCampina en het Belgische Milcobel willen fuseren. Dat hebben beide bedrijven woensdag aangekondigd. Door schaalvergroting menen beide partijen de nodige efficiëntieslagen te kunnen maken en hun concurrentiepositie te verbeteren in de 'war for milk'.  “Samen zijn we sterker dan ieder voor zich en hiermee denken we zeker in Noord-Frankrijk en België meer melkveehouders aan ons te kunnen binden”, stelt Milcobel-CEO Peter Grugeon. Met de fusie, die nog verder uitgewerkt en door verschillende partijen goedgekeurd moet worden, zou de naam van Milcobel wel verdwijnen. De gebundelde coöperatie wil verder gaan onder de naam FrieslandCampina.

18 december 2024 VILT-redactie

De zuivelsector is al enkele jaren hevig in beweging waarbij zuivelbedrijven tegen elkaar opbieden voor de gunst van de melkveehouder op zoek naar meer melk. In deze zogenaamde 'war for milk' hebben twee coöperatieve zuivelbedrijven besloten de krachten te bundelen. Milcobel  en FrieslandCampina hebben vandaag in een Nederlands-Belgische persvergadering aangekondigd te willen fuseren.

“Door de fusie van FrieslandCampina en Milcobel ontstaat één internationale en toekomstgerichte organisatie die kansen beter kan benutten en uitdagingen effectiever kan aanpakken in de mondiale zuivelmarkt”, klinkt het. Schaalgrootte is daarbij het sleutelwoord. Dat geldt voor administratieve zaken als inkoop, verkoop, maar ook innovatie, kennisdeling, logistiek en productie. Zo kan onder andere de melkaanvoer geoptimaliseerd worden. De FrieslandCampina site in Aalter, waar producten als Cécémel en Campina melk gemaakt worden, kan bijvoorbeeld rekenen op meer Vlaamse melk.

Beide partijen wijzen ook op de productportfolio's die elkaar goed aanvullen. “De fusie biedt verdere ontwikkelingsmogelijkheden in marktsegmenten zoals consumentenkaas, mozzarella, witte zuivel (o.a. melk, karnemelk en yoghurt) en ingrediënten”, klinkt het. Een gebundeld en dus uitgebreider productportfolio maakt beide bedrijven ook flexibeler om in te spelen op de marktvraag.

Door verschillende wetgeving staat de veestapel onder druk. Willen we in deze markt meespelen en concurrentieel blijven, dan is schaalgrootte essentieel.

Peter Grugeon - CEO Milcobel

Inspelen op dalende melkplas

Dit alles moet leiden tot een betere concurrentiepositie in een uitdagende melkmarkt die de komende jaren voor een krimp staat. “Door verschillende wetgeving staat de veestapel in Nederland en Vlaanderen, maar eigenlijk in heel Noordwest-Europa, onder druk. Willen we in deze markt meespelen en concurrentieel blijven, dan is schaalgrootte essentieel. Wij verwachten de komende jaren schaalvergroting in de melkveehouderij, maar ook in de zuivelverwerking en willen hierin het initiatief nemen”, vertelt Sybren Attema, voorzitter van het bestuur van FrieslandCampina.

Volgens Attema betekent de fusie van FrieslandCampina en Milcobel meer dan de som der delen. Het creëert één toekomstgerichte, gemeenschappelijke zuivelcoöperatie die veerkrachtig is en kansen op de dynamische, mondiale zuivelmarkt kan benutten. Dit versterkt onze aantrekkingskracht op leden-melkveehouders, handelspartners en medewerkers. Bovendien helpt deze stap ons om een toonaangevende melkprijs voor onze leden-melkveehouders te realiseren, zowel nu als in de toekomst.”

Melkveehouders terugwinnen

“Eén plus één is drie”, benadrukt ook Milcobel-CEO Peter Grugeon. Milcobel verloor de laatste jaren veel leden aan onder andere het Nederlandse Royal A-ware en is voor zijn productie in toenemende mate afhankelijk van ingekochte melk. Ook FrieslandCampina klopte het voorbije jaar nadrukkelijk aan de deur, alhoewel het openstellen van de coöperatie voor Belgische melkveehouders nog maar zo’n 40 tot 50 nieuwe Vlaamse leden opleverde. “Wij denken met de fusie aantrekkelijker te worden voor kandidaat-melkveehouders en verwachten zo meer melk aan ons te kunnen binnen in Vlaanderen en Noord-Frankrijk.”

Dat juist Milcobel en FrieslandCampina elkaar omarmen, heeft veel te maken met de bedrijfsvormen. De Nederlandse zuivelreus is net zoals Milcobel een coöperatie. ​“Het coöperatieve gedachtegoed, dat diepgeworteld is bij Milcobel en FrieslandCampina, vormt de basis voor deze voorgenomen fusie”, klinkt het bij Milcobel. Het Vlaamse zuivelbedrijf gaat niet in op de vraag wie het initiatief heeft genomen. Feit is dat het fusievoornemen in zes weken tijd snel tot stand is gekomen.

0p basis van de gecombineerde jaarcijfers van FrieslandCampina en Milcobel over 2023, exclusief Milcobel’s Ysco-business die wordt verkocht, zal de nieuwe organisatie een omzet hebben van meer dan 14 miljard euro, actief zijn in 30 landen, wereldwijd bijna 22.000 medewerkers tellen en een totaalvolume van ongeveer 10 miljard kilogram ledenmelk verwerken. Deze melk wordt geleverd door bijna 11.000 leden-melkveebedrijven in eigendom van ongeveer 16.000 leden-melkveehouders in Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk.

Naam Milcobel verdwijnt

De krachtverhoudingen tussen beide bedrijven, waarbij Milcobel 1.550 ledenbedrijven en een omzet van 1,3 miljard euro telt tegenover 13,1 miljard euro omzet en 9.417 ledenbedrijven van FrieslandCampina, blijkt uit de naam die de toekomstige coöperatie moet dragen. De gefuseerde coöperatie zal onder de naam FrieslandCampina door het leven gaan. De ongelijke krachtverhoudingen vertalen zich overigens niet in afwijkende rechten en plichten. Bij de fusie zullen de Vlaamse bedrijven dezelfde rechten en plichten hebben als de Nederlandse bedrijven. Wel zullen de leden van Milcobel zullen inhaken op de structuur en de melkprijssystematiek van FrieslandCampina.

De negen ledenkringen van Milcobel-boeren gaan op in twee nieuwe districten, waar de naam 'Milcobel' nog zal voortleven: Milcobel Oost en Milcobel West. De nieuwe zuivelcoöperatie zal 16 districten kennen, twee meer dan nu. Milcobel draagt verder ook nog een bestuurder voor in het toekomstige coöperatiebestuur om zo de belangen van de Vlaamse veehouders mee te vertegenwoordigen.  

Tijdens de persconferentie was verder nog te horen dat beide coöperaties geen herstructureringen op het oog hebben. "De businesscase van deze fusie is niet gebouwd op de sluiting van locaties", klonk het. "Door de fusie willen we juist gezamenlijk groeien." De komende maanden zal het fusievoorstel verder uitgewerkt worden en voorgelegd worden aan de ledenraad van FrieslandCampina en de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel. Daarna is het de beurt aan de mededingingsorganisaties. Men verwacht dat de fusie in het laatste kwartaal van 2025 rond is.

Fout in software leidde tot miljoenenverlies voor Milcobel
Uitgelicht
In een serie ledenkringvergaderingen geeft Milcobel dezer dagen tekst en uitleg bij het negatieve bedrijfsresultaat van 2023. De grootste Belgische zuivelverwerker kende vorig...
30 mei 2024 Lees meer

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek