Wetenschap Uitgedokterd: Boeren leren van boeren

Wat is de beste manier voor boeren om nieuwe kennis op te doen? Volgens wetenschapper Simon Lox (ILVO, UAntwerpen) leren landbouwers het beste van andere boeren in ‘Farm Demonstration Networks’. Dat zijn kleine groepjes boeren die nieuwe praktijken testen, evalueren en waarbij nadien de opgedane kennis onderling met elkaar gedeeld wordt. “Een goede facilitering is daarbij noodzakelijk”, stelt de onderzoeker.  

16 april 2024
Lees meer over:

Farm Demonstration Networks

In deze snel veranderende wereld hebben landbouwers voortdurend kennis nodig om bijvoorbeeld het hoofd te kunnen bieden aan problemen als gevolg van de klimaatverandering, of over hoe ze moeten omgaan met nieuwe plagen en ziekten. Maar wat is nu de beste manier voor boeren om te leren? "Onderzoek toont aan dat de beste manier voor boeren om deze uitdagingen aan te gaan is om te leren van andere boeren", vertelt Simon Lox, onderzoeker bij het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO) en Universiteit Antwerpen. Om die reden organiseert hij ‘Farm Demonstration Networks’, dat zijn kleine groepjes van 10 tot 15 boeren die nieuwe praktijken testen op hun eigen boerderijen. Nadien bezoeken de boeren elkaars bedrijven, evalueren ze de testresultaten van bijvoorbeeld een onkruidbestrijdingsrobot of een nieuwe gewasvariëteit en bespreken hoe de nieuwe praktijken zouden kunnen toegepast worden op andere bedrijven.

Als boeren met elkaar praten, wisselen ze niet alleen informatie uit, maar ook betekenis

Simon Lox - onderzoeker (ILVO, UAntwerpen)

Faciliteren

Lox deed onderzoek naar de optimalisering het leerproces en hoe het te faciliteren. Hij stelt vast dat de netwerken meer zijn dan een simpele kennisoverdracht. “Als boeren met elkaar praten, wisselen ze niet alleen informatie uit, maar ook betekenis", aldus Lox. Daarnaast constateert hij dat de facilitering van een groepsgesprek tussen landbouwers zorgt voor een betere structuur en het verhoogt de leermogelijkheden. Technische landbouwadviseurs kunnen die rol van facilitator op zich nemen. Het leerproces wordt bovendien geoptimaliseerd wanneer landbouwers kritische vragen stellen aan elkaar, probleemoplossend denken en als meningen en ervaringen onderling gedeeld worden.

Wetenschap Uitgedokterd: Soja “made in Belgium”?
Uitgelicht
Het importeren van soja zorgt voor veel controverse. Daarom onderzocht Margo Vermeersch, junior onderzoeker van ILVO, of het mogelijk is om Belgische soja te telen. En wat ble...
8 april 2024 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek