VUB-onderzoeker Mullie blijft vettaks promoten
nieuwsMullie houdt niet van het begrip 'vettaks' en heeft het liever over 'een taks op ongezonde voedingsmiddelen'. Die heffing komt erop neer dat je een kleine belasting betaalt bij de aankoop van friet, hamburgers, cola enzovoort. En daar rijst al het eerste probleem. Op welke voedingsmiddelen wordt de vettaks van toepassing? "Zo'n vettaks is compleet absurd: totaal niet effectief en niet toepasbaar", zegt SP.A-volksvertegenwoordiger Magda De Meyer. "Wat doe je bijvoorbeeld met volle melk en volvette kaas?'"
In sommige Amerikaanse staten bestaat de heffing volgens Mullie al. "Mochten ze in de hele VS één dollarcent per verkocht blikje heffen, dan levert dat 1,5 miljard dollar op'', weet Mullie. "Ook in ons land zou 1 eurocent per glas of blikje softdrink gigantisch veel opleveren. De Belg drinkt jaarlijks gemiddeld 488 glazen frisdrank per jaar. Wij zijn met met 10 miljoen, dus kom je op jaarbasis op een kleine 50 miljoen euro uit of 2 miljard frank".
"Met de opbrengst van de vettaks kunnen we reclame maken voor gezonde voeding", aldus de VUB-onderzoeker. In de VS wordt 1 miljoen dollar besteed om groenten en fruit te promoten. McDonald's geeft echter op zijn eentje al 1 miljard dollar uit. "Het is toch totaal absurd dat er geen middelen zijn om gezond voedsel te promoten. Het is niet logisch dat een kilo appelen meer kost dan een bakje frieten. En dat Kim Gevaert reclame maakt voor McDonald's gaat er bij mij al helemaal niet in. Dat past niet bij haar imago van topsporter".
Op het kabinet van minister van Gezondheid Rudy Demotte blijkt niemand bezig met de vettaks. De kans dat die er snel komt, is dan ook onbestaande. "We zijn bezig met de preventie en aanpak van overgewicht, maar over een vettaks wordt niet gediscussieerd", luidt het.
Bron: Het Nieuwsblad