nieuws

"Voedingsverpakkingen verhullen de échte prijs"

nieuws
Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop manipuleren voedingsfabrikanten het netto gewicht van voorverpakte producten om meer winst te maken.
29 januari 2013  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:20
Lees meer over:

Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop manipuleren voedingsfabrikanten van voorverpakte producten nu en dan het netto gewicht om meer winst te maken. Zo zou de eenheidsprijs verhoogd worden door de inhoud te veranderen en wordt de verpakking soms meegewogen, aldus Test-Aankoop. “Dit alles gebeurt zo onopvallend dat de consument niet doorheeft dat hij minder waar voor zijn geld krijgt.”

De consumentenorganisatie identificeerde naar eigen zeggen producten waarvan de eenheidsprijs meer steeg dan verwacht op basis van de indexcijfers, en waarvan de prijsstijging verdoezeld werd door het nettogewicht en de verpakking aan te passen. Zo wogen een reep Mars, Snickers en Twix in 2005 respectievelijk 54, 60 en 58 gram. In 2012 wogen die exemplaren respectievelijk 45, 45 en 50 gram.

Doordat fabrikanten de verpakkingen veranderen, kunnen consumenten bovendien minder goed prijzen vergelijken, hekelt Test-Aankoop. De consumentenorganisatie eist meer transparantie en vraagt de minister van Consumentenzaken om maatregelen te nemen. "Prijsstijgingen mogen niet verdoezeld worden. Als fabrikanten ervoor kiezen om de verpakking te veranderen, moet dit duidelijk leesbaar op de verpakking vermeld worden", zo luidt het.

Bij FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie in België, is een ander geluid te horen. Volgens algemeen directeur Chris Moris gaat Test-Aankoop te kort door de bocht: “Het is makkelijk beschuldigen te formuleren, maar de huidige prijzen met die van 2005 gaan vergelijken, is niet voor de hand liggend. Prijsstijgingen worden namelijk ook veroorzaakt door factoren waar Test-Aankoop geen rekening mee houdt, zoals een stijging van de loon-of grondstoffenkosten”, reageert Moris.

Volgens de topman van FEVIA is het voor de consument nog steeds perfect mogelijk te vergelijken welke producten het goedkoopst zijn: “De overheid voerde de verplichte vermelding van de prijs per gewicht in. Op basis daarvan kan de consument perfect alle prijzen vergelijken.”

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek