Vlaamse bio-uitgaven blijven onder Europees gemiddelde
nieuwsVorig jaar kochten we samen zo’n 8,5 procent meer bioproducten. Toch blijft Vlaanderen achter binnen Europa. Een Vlaming spendeert gemiddeld 90 euro aan bio, minder dan het Europese gemiddelde van 104 euro en ver onder de 147 euro die Brusselaars in 2024 uitgaven.
Vlamingen besteedden in 2024 voor 601 miljoen euro aan bioproducten. Daarmee zitten de biobestedingen in de lift (+8,5%). Verse producten zoals fruit, groenten, vlees en zuivel gingen 13 procent vaker mee naar huis, snelle bioconsumptiegoederen negen procent. Daarmee blijft Vlaanderen koploper in België. Wallonië haalde 521 miljoen euro, Brussel 166 miljoen.
Per inwoner doet Vlaanderen het echter minder goed. De Vlaming spendeerde gemiddeld 90 euro aan bioproducten, dat is ruim twee derde minder dan een Brusselaar of Waal. Ook in de EU-klas hinkt Vlaanderen met deze besteding achterop, daar ligt het gemiddelde op 104 euro. Omdat er nog geen cijfers voor 2024 zijn, gaat het om het gemiddelde van 2023. Toen gaven Vlamingen 83 euro uit.
Absolute koplopers zijn Zwitsers, Denen en Oostenrijkers met respectievelijk 468 euro, 362 euro en 292 euro per capita. Ook veel van onze buurlanden doen beter. Fransen geven gemiddeld 176 euro uit per jaar en Duitsers 191 euro. In Luxemburg leggen consumenten er voor 228 euro aan bioproducten in hun winkelkar. Alleen Nederland zit op hetzelfde niveau als Vlaanderen met 91 euro per jaar.
Intensieve biokopers staat in voor driekwart van Vlaamse bio-omzet
In Vlaanderen is een kleine groep kopers verantwoordelijk voor het grootste deel van de omzet. Zo zorgde 20 procent van de biokopers in 2024 voor 76 procent van de totale bestedingen. Het gaat vooral om welgestelde gepensioneerden en gezinnen met kinderen die wekelijks bio in hun winkelkar leggen.
Groenten zijn het populairste bioproduct. Maar liefst 71 procent van de Vlaamse huishoudens koopt ze wel eens. Daarna volgen fruit (65%) en zuivel (52%). Voor zuivel is de trend licht dalend, behalve voor room en boter. Ook bio-eieren verliezen terrein (24%). Biovlees wint dan weer kopers (30%), terwijl vegetarische bio-alternatieven gemengd scoren: vleesvervangers dalen licht (11%), zuivelalternatieven stijgen (17%).
Vlaams biomarktaandeel in de lift maar blijft onder nationale gemiddelde
De supermarkt blijft het belangrijkste kanaal voor bioproducten, goed voor 41 procent van de aankopen. Gespecialiseerde zaken zoals natuurwinkels, bakkers of slagers volgen met 28 procent. Vijf procent van de Vlamingen koopt rechtstreeks bij de boer of op de markt.
Het marktaandeel van bio groeit, maar blijft lager dan het Belgische gemiddelde. Snelle bioconsumptiegoederen haalden in Vlaanderen een aandeel van 3,1 procent, verse producten 5,3 procent. In België als geheel ligt dat op respectievelijk 3,9 en 6,6 procent.
